12 נובמבר, 2009

חַבּוּשִׁים



למי שיש שעתיים וחצי פנויות וצורך מטורף בממתק חבושים ספרדי (Ate De Membrillo).
הפרי הזה, החַבּוּשׁ, מעלה בי מחשבות על כפרים ועיירות רחוקים, מזכיר לי סיפורים של שי עגנון וצ'כוב, מעלה בי תמונות של נשים גדולות וחזקות, שיכולות לחַבּוּשׁ והוא לא יכול להן. בחַבּוּשׁ גלומים כל כך הרבה מראות, ניחוחות וזיכרונות. אני זוכרת את הפעם הראשונה, שנתקלתי בפרי השעיר הזה, בגדרה, בבית של מכרים (גם המילה "מכרים" משתלבת היטב עם סיפורי החבוש, כמו גם המושבה גדרה), המגע השעיר של הפרי הפתיע אותי והשאיר עלי רושם עז. ריח החבוש מבושם והצבע הכתום שהוא מקבל עם הבישול מקסים ומעורר.
מראה ממתק, מרמלדת החבושים גרם לי לרצות להכין אחד כזה בעצמי. ריבות חבושים הכנתי כבר פעמים רבות. בכל מה שקשור לריבה, זה אחד הפירות היותר מתמסרים. אבל ממתק כזה עוד לא עשיתי. יש הגורסים בבישול ממושך ויש הגורסים בייבוש בשמש. אני בחרתי להקריב שעה נוספת מחיי, על מזבח החבוש ולא להיאבק באבק ובחיות הפרא.


ממתק חַבּוּשִׁים
2 ק"ג חבושים
סוכר לפי כמות המחית המתקבלת. ביחס של כ3 : 4
שוטפים את החבושים היטב מחלקים ל4 חלקים, מגלענים ומכניסים לסיר עם מים ומעט לימון שלא יהפכו חומים מהחמצון. אין צורך לקלף ולגלען. החבושים שאני קניתי בשוק הם דווקא מהזן החלק, האמריקאי. אם נפלו לידכם חבושים שעירים נקו ושפשפו את הקליפה היטב לפני שתפרסו.מכסים את החבושים במים, מרתיחים ומבשלים כ20 דק', ללא מכסה, עד שרכים, למגע סכין. נפטרים מהליבה והגרעינים. טוחנים את החבושים המבושלים על קליפתם למחית, בעזרת פודפרוססור עם הסכין מולן א לגום (Moulin a legumes) תוך שנפטרים מהקליפות. שוקלים את המחית שהתקבלה, לי יצא כ1400 גרם ומוסיפים לה סוכר ביחס של כ 4 : 3. אני הוספתי 1 ק"ג סוכר. מביאים לרתיחה ומבשלים על אש בינונית עד נמוכה תוך ערבוב, כשעה וחצי. בהתחלה העיסה מבעבעת במתינות לקראת הסוף הבעבוע מזכיר לבה רותחת (כדאי לכסות הסיר ברשת נגד התזות). מערבבים את העיסה עד שמסמיכה וניתן לראות את תחתית הסיר בזמן הערבוב (לא רק בשוליים, גם במרכז). מומלץ לבחוש בכף א ר ו כ ה ולהיזהר מנתזים של הלבה הרותחת. משטחים על משטח סיליקון, מחכים שיתקרר ומחלקים למעוינים.
אפשר לטבול בקוקוס, אפשר לאכול ככה סתם, אבל הכי הכי , זה לאכול עם גבינה חריפה, כמו תום על קרקר.








Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

6 תגובות:

רע אמר/ה...

הולך לנסות

CatMan אמר/ה...

ממתק חבושים (לוזינה) זה אחד הדברים האהובים עלי.
בשנים האחרונות הוא מתוק לי מדי (זה אני, לא הממתק)
ואחת הדרכים להתגבר על המתיקות הוא שייק-חבושים, על חלב או רוויון,
חתיכת ממתק אחת לכל כוס, לטחון בבלנדר ולסנן את הגרעינים (בממתק הקנוי תמיד יש).
מתקבל שייק וורוד עם טעם מדהים
שנשאר לפחות רבע שעה אחרי ששתית.

nt אמר/ה...

תודה על הרעיון. נשמע טעים, אני רצה להשיג ריוויון. לוזינה, באיזו שפה?

Joy אמר/ה...

לוזינה - בעירקית

nt אמר/ה...

כל יום לומדים משהו חדש. אני מתחילה להבין שזה מאכל רב לאומי, יותר ממה שחשבתי.

אנונימי אמר/ה...

לוזינג' בצרפתית משמע "מעויין", כמו צורת הממתק.