27 מרץ, 2010

גברים אוהבים קראנץ

הקטעים הבאים אינם מיועדים לפמינסטיות, סופרג'סטיות, קונדיטוריות ואו דעתניות – ראו הוזהרתן

רגע לפני הפסח ולפני שאני שוכחת את המתכון (החלפתי את ספר המתכונים בבלוג). קראנץ לו, שמרים עם פרג לי. מסתבר שגברים אוהבים קראנץ ואני התמכרתי לעוגות עם פרג (זה כנראה עניין של גיל).
בשעת הכנתם של עוגות ומאפים, אני אוהבת לשלב אפנה בבישול. לא יאה בעיני להכין מאפים מכובדים עם עבר עשיר, באימונית מממורטת ופוזמקאות.
הכנה של מאפי שמרים, לעניות דעתי (ודעתי בלבד) מצדיקה את לבישתה של שמלת הרטרו המדהימה שעצבה מירב. שמלה כחולה עם נקודות קטנטנות, מחשוף נדיב וחצאית בגזרת A. השמלה מתאימה ביותר לתדמית האופה הקטנה מהPatisserie בפרובנס או מה Pasticceria בטוסקנה.
בלבוש חגיגי ונעלי עקב, אני ניגשת, ערוכה ומוכנה, למלאכת השקילה, הערבוב והלישה. התפחה ראשונה, קיפולים והתפחה שנייה, הכנת המלית , העיצוב, המילוי והתפחה אחרונה. אסור לשכוח את ההברשה ומיד אחרי האפייה את הזיגוג. שני האחרונים ומעט סבלנות יבטיחו תוצאה רכה ועסיסית.
הבית מתמלא ריחות של מאפים, הילדים חוזרים סמוקים ממגרש המשחקים, אבי המשפחה צועד פנימה, שב מעבודתו עוד לפני השקיעה ואת פני כולם מקבלת עקרת הבית בשמלתה המקסימה... אני חיה בסרט של שנות השישים, מה תגדנה הבנות? הנחיתה קשה: הילדים שבויים מול מסך כזה או אחר, אני מלהטת בין עיצוב, לניסוח, התפחה, אפיה, שיווק ושדרוג... אבל כולנו בסוף נתאסף סביב השולחן ונבלוס בשמחה מאפה שמרים, שבלולי קינמון וכרוכיות.

לבצק
הכמות מתאימה לשתי עוגות קראנץ או שתי עוגות שמרים עם פרג או תריסר שבלולי קינמון
1/2 2 כוסות קמח (350 גרם)
1/2 כפית מלח
1/2 1 כפיות שמרים יבשים (8 גרם)
1/4 כוס סוכר (50 גרם)
1/2 כוס חלב פושר (120 גרם)
100 גרם חמאה רכה בטמפ' החדר
1 ביצים
לזיגוג לפני אפיה
1 חלמון ביצה
3 כפות חלב
לזיגוג אחרי אפיה
3 כפות סוכר
6 כפות מים רותחים
מערבבים את כל חומרי הבצק היבשים, מוסיפים את החלב החמאה והביצה ולשים במיקסר עם וו לישה. לשים במשך כ6 דקות, עד לקבלת בצק גמיש ורך למדי. מכסים ומניחים לתפיחה במקרר עד להכפלת הנפח, כשלוש שעות. ההתפחה בקירור בגלל כמות החמאה הגדולה שבבצק , עוזרת מאד ברידוד הבצק בהמשך.
מלית לקראנץ
50 גרם חמאה מומסת
4 כפות "שוקולית" (אני השתמשתי בנס קוויק)
2 כפות אבקת קקאו
3 כפות סוכר
1 כף קינמון
מערבבים יחד את כל המרכיבים. טועמים ומשפרים בהתאם.
מלית פרג
30 גרם חמאה
1 כוס פרג
100 גרם קונפיטורת משמש
1/2 כוס חלב
מחמים את כל המרכיבים בסיר, על אש קטנה. מבשלים, תוך ערבוב, עד לקבלת תערובת אחידה וסמיכה. מסירים מהאש ומצננים.
למלית קינמון
50 גרם חמאה מומסת
1/2 כוס סוכר
1 כף קינמון
מערבבים יחד לקבלת תערובת אחידה
לסירופ קרמל
1/2 כוס סוכר
1/4 כוס מים
100 מ"ל שמנת מתוקה
מרתיחים מים וסוכר, מבשלים על אש בינונית (זהירות לא לשרוף) עד שמתקבל גוון זהבהב ורוב המים התאדו. מוסיפים, בזהירות, תוך ערבוב את השמנת. מבשלים תוך ערבוב עוד כדקה, עד לקבלת רוטב קרמל אחיד.


הקראנץ
מחמים תנור ל180 מעלות. מרפדים שתי תבנית אינגליש קייק, בנייר אפייה. מחלקים את הבצק לשניים. מרדדים, על משטח מקומח (רצוי סיליקון) כל חלק לעלה בעובי כ 5 מ"מ בגודל של 20/30 ס"מ. מורחים בעזרת מרית, שפכטל פלסטיק, מחצית מהמלית על כל אחד מהעלים. מגלגלים לרולדה. מחלקים את הגליל לשניים, לאורכו, כמעט עד הקצה. קולעים משני החלקים חבל. מסיימים את החיתוך וקולעים את החלק שנותר. מניחים בתבנית, מושחים בזיגוג הביצה והחלב ומתפיחים במקום חמים, כשעה, עד להכפלת הנפח.
אופים כ30 דק' עד שהעוגות משחימות. מוציאים מהתנור, מושחים בזיגוג סירופ סוכר ומצננים. אם רוצים אפשר להקפיא את העוגות, מיד כשהן מתקררות כך יישאר להן טעמן הטרי כאשר תופשרנה.


עוגת שמרים פרג
מחמים תנור ל180 מעלות. מרפדים שתי תבנית אינגליש קייק, בנייר אפייה. מחלקים את הבצק לשניים. מרדדים, על משטח מקומח (רצוי סיליקון) כל חלק לעלה בעובי כ 5 מ"מ בגודל של 20/30 ס"מ. מורחים בעזרת מרית, שפכטל פלסטיק, מחצית מהמלית הצוננת, על כל אחד מהעלים. מגלגלים לרולדה. מניחים בתבנית, מושחים בזיגוג הביצה והחלב ומתפיחים במקום חמים, כשעה, עד להכפלת הנפח.
אופים כ30 דק' עד שהעוגות משחימות. מוציאים מהתנור, מושחים בזיגוג סירופ סוכר ומצננים. אם רוצים אפשר להקפיא את העוגות, מיד כשהן מתקררות כך יישאר להן טעמן הטרי כאשר תופשרנה.


שבלולי קינמון
מחמים תנור ל180 מעלות. ממיסים כ20 גרם חמאה. בעזרת מברשת משמנים עם החמאה, את השקעים, בתבנית שקעים. יוצקים מעט מסירופ הקרמל לתחתי של כל שקע.
מרדדים, על משטח מקומח (רצוי סיליקון) כל חלק לעלה בעובי כ 5 מ"מ בגודל של 20/30 ס"מ. מורחים בעזרת מרית, שפכטל פלסטיק, מחצית מהמלית על כל אחד מהעלים. מגלגלים לרולדה. מחלקים כל רולדה לשישה שבלולים ומניחים כל שבלול בשקע התבנית. מושחים בזיגוג הביצה והחלב ומתפיחים במקום חמים, כשעה, עד להכפלת הנפח.
אופים כ30 דק' עד שהעוגות משחימות. מוציאים מהתנור, מושחים בזיגוג סירופ סוכר ומצננים. אם רוצים אפשר להקפיא את השבלולים, מיד כשהם מתקררים כך יישאר טעמם הטרי כאשר יופשרו.

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

האם כמות המלית היא לעוגה אחת או 2?

nt אמר/ה...

מצטערת, שכחתי לציין. המלית היא לעוגה אחת. כמות הבצק מספיקה לשתי עוגות.

יערה אמר/ה...

היי, אם רוצים להמיר את החלקים החלביים במתכון, מה המלצותייך? החלב הוא בעיקר הבעיה..

nt אמר/ה...

הי יערה, נראה לי מעט בעיתי, להחליף את החלב והחמאה. שני אלה משפיעים על הגמישות, הנפח והרכות של המאפה.