04 אוגוסט, 2013

עוגת אמרטי Torta agli Amaretti

בביס הראשון חשבתי שטעיתי, התאכזבתי לגמרי והצטערתי שביקשתי Torta בלי לברר איזו Torta מגישים היום (במלון לומין, בקומו, איטליה). אחר כך, עם כל ביס נוסף התאהבתי. העוגה שחומה, שטוחה, מכוסה באבקת סוכר צפה בשלולית של סירופ.
אחר כך הצטערתי שלא תחקרתי את פטי לגבי המתכון. מזל שבדקה ה 90, רגע לפני שעזבנו את המלון עוד שאלתי לשמה של העוגה. חיפוש קל ברשת האיטלקית העלה שפע מתכונים מאד דומים.
בהתחלה חשבתי שלא הבנתי נכון, חשבתי שכשכתוב Amaretti הכוונה אולי לשקדים. שאולי ישנו בלבול בתרגום... למזלי הרב באחד המתכונים צולמו הרכיבים ואז הכל היה ברור. עוגה שעשויה מעוגיות אמרטי. עכשיו מאין אשיג עוגיות אמרטי? 
אז כפי שנזכר בפוסט הקודם, באין בריריה מה שאי אפשר לקנות צריך לעשות. ומאחר והכנתי קרם פטיסייר בשביל הקרוסטטה עם קרם פטיסייר, התפנו לי מספר חלבונים, שחיש קל הפכו לעוגיות אמרטי. מכאן כבר הדרך היתה סלולה. ניסיתי מתכון אחד עם אבקת קקאו ומתכון אחר בלי. שני המתכונים הניבו עוגות טעימות ומדויקות (למיטב זכרוני). אני חושבת שזו עם הקקאו דומה יותר לזו שאכלתי באיטליה. 

טורט עוגיות אמרטי עם אבקת קקאו

עוגת  אמרטי בלי אבקת קקאו

עוגת אמרטי / טורט אמרטי / Torta agli Amaretti
100 גרם סוכר
100 גרם חמאה רכה
2 ביצים
40 מ"ל ליקר אמרטו / ברנדי 777 (התחליף שלי)
מעט תמצית שקדים מרים
1 כף אבקת קקאו (לא חובה)
120 גרם קמח
1 כפית אבקת אפיה
1 כפית מעט קינמון
מחממים תנור ל160 מע'. במעבד מזון מעבדים יחד את הסוכר והעוגיות לקבלת אבקה דקה ומעבירים למיקסר עם וו לישה יחד עם החמאה. מעבדים לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים את הביצים אחת אחת לקבלת עיסה אוורירית. מוסיפים את הליקר ותמצית השקדים ולבסוף את היבשים. מערבלים מעט לקבלת עיסה אחידה. יוצקים לתבנית 24 ס"מ. אופים כ 20 - 25 דק'. עד שיוצא קיסם יבש.
לאחר שהעוגה מתקררת לגמרי מפזרים עליה אבקת סוכר.

סירופ
סירופ סוכר עם מעט ליקר אמרטי 
או בגרסת הבית: סירופ מייפל אמיתי עם מעט ברנדי 777


03 אוגוסט, 2013

עוגיות אמרטי Amaretti

אני לא חובבת גדולה של שקדים וגם לא של עוגיות שקדים / עוגיות אמרטי. עוגיות אמרטי הן הגרסה הכפרית למאקרון הצרפתי. ובתרגום מאיטלקית לאנגלית הן אכן נקראות מאקרון.
נשאלת השאלה: אז למה להכין עוגיות פסח משודרגות אלה? התשובה היא בעצם הפוסט הבא - Torta agli Ameretti, עוגת עוגיות אמרטי.
גם העוגיות וגם העוגה הפכו לחביבות עלי ביותר והן משולות לכמה מאכלים שהוכנסו אצלי מזמן תחת הכותרת "מאכלים של מבוגרים". המאכלים שמתויגים ככאלה הם כל אותם מאכלים שסרבתי לאכול כילדה ועתה הפכו לסוג של קאלט: פשטידת אורז, משקה וניל, עוגות שקדים, לחמניות מקמח מצה, בשר עם פירות מיובשים...
בכדי להכין את העוגה מעוגיות אמרטי, צריך עוגיות אמרטי. מאחר שבביקורי האחרון באיטליה עוד לא ידעתי שהעוגה הנפלאה הזו עשויה מעוגיות, לא השכלתי להצטייד בעוגיות שכאלה שם. בארץ באורח פלא אין כאלה בנמצא. אז חפרתי ברשת, הוצאתי מספר מתכונים, הצלבתי והגעתי למתכון הבא.


עוגיות אמרטי Amaretti
עוגיות טעימות ומצוינות למתכון העוגה המבוססת עליהם (בפוסט הקרוב)
1/2 2 כוסות (225 גרם) קמח שקדים
1 כוס (200 גרם) סוכר עדין
3 חלבונים
1/2 כפית תמצית שקדים מרים
מעט קמח
טוחנים יחד את הסוכר וקמח השקדים במעבד מזון. מקציפים את החלבונים לקצף יציב. מקפלים את תערובת השקדים לתוך קצף הביצים ומוסיפים את תמצית השקדים.
זורים קמח על פני נייר אפייה. זולפים עוגיות בגודל של כ 2 - 3 ס"מ, עם מרווחים בינהם. מניחים לעוגיות לעמוד כשעתיים להתייצבות.
מחממים תנור ל160 מע'. אופים כ30 - 35 דק. מכבים את התנור ומשאירים את העוגיות בפנים עד שיתקררו. שומרים בכלי אטום.

01 אוגוסט, 2013

חרדל בירה

בא לי גם להכין חרדל. זה לא כל כך מסובך והריח חזק ומעורר רצון עז לנקניקיה אמיתית, איכותית, שמנמנה ומתפצחת. כזו כמו שאכל ה"איש הקטן" של אריך קסטנר למשל. לא תזיק גם איזו פרוסה של לחם שיפון חמצמץ וטרי ואיזה קורנישון קטן בצד.
קל, פשוט ומשתלם.



חרדל בירה
כ500 מ"ל, המתכון מכאן
80 גרם גרגרי חרדל צהוב
80 גרם גרגרי חרדל שחור
250 גרם בירה
1/2 כף מלח
מעט גרגרי פלפל צ'ילי
80 גרם חומץ איכותי
3 כפות דבש נוזלי
1 כפית אגוז מוסקט
משרים את גרגרי החרדל בבירה כ8 - 12 שע'. מכניסים את כל המרכיבים לבלנדר וטוחנים היטב. זה לוקח קצת זמן. טועמים ומתקנים תיבול. הקירור מחזק את הטעמים.