25 נובמבר, 2009

חייבת, חייבת... עוגת לייקח


ישנים הרבה מאכלים, שמאד לא אהבתי בילדותי, ביניהם אורז, פשטידת אורז, מרק עגבניות, תפוחים אפויים, עגבניות, ריבת תפוזים, פודינג סולת (בקרוב), עוגות עם פרי וכמובן עוגת הלייקח. אבל עם השנים, בכל פעם מחדש, צצים אצלי פתאום רצונות עזים לאכול את אותם המזונות. דווקא עם עוגת הלייקח, לא קצרתי הצלחה ודווקא אליה, אחת לכמה שבועות, נכספת נפשי. והסיבה לכישלונות הרבים מאד פשוטה, עצלות או ליתר דיוק, הפרדת חלבונים והקצפת ביצים. בכל פעם שנתקלתי במתכון שדורש הפרדת ביצים ומיד לאחריו מתכון שמאפשר להכין את אותה העוגה מביצים שלמות, תמיד בחרתי בקיצורי הדרך. בכל פעם מחדש הייתה מתקבלת חביתה דחוסה בגוון ובניחוח תפוזי. ישנן בנות שנבהלות משמרים וישנן עקרות בית שהפרדת ביצים מעוררת אצלן חלחלה, למרות שמרנגים ומקרונים למיניהם עשיתי לא פעם בהצלחה. אבל איכשהו בכל פעם שזה מגיע לעוגת הלייקח, אני מחליטה לוותר על הבלגן ועל הלכלוך של שלוש קערות ומנסה שוב קיצור דרך לא מוצלח. כבר בחמש הדקות הראשונות של האפייה, אני מבינה את גודל הטעות. כל שנותר לי, עם שקיעתה של התובנה, שגם הפעם זה לא ילך, הוא לבהות בדכדוך בעוגה האומללה לבלוע את הריר, שהצטבר מהרגע שהמיקסר עבר מהארון אל המשטח ולהישבע: ששוב זה לא יקרה. והפעם זה באמת לא קרה, ללא כל קיצורי דרך ועם מתכון חביב ופשוט, שעבר שינויים מינוריים, יצאתי לדרך... שבסיומה, עוגת לייקח כהלכתה. ישנם אנשים רבים שסולדים מהעוגה בגלל הזיכרונות או בגלל הטעם. גם הטף לא הביע עניין אבל עם השיווק הנכון, תחת השם עוגת וניל, נזללה בשמחה ובמהירות.

עוגת לייקח – לפי מתכון של חיים כהן

6 ביצים
½1 כוס סוכר
½ כוס שמן זית
¾ כוס מיץ תפוזים
2 כוסות קמח עוגה
2 כפיות אבקת אפיה
מפרידים את הביצים ומקציפים את החלבונים עם חצי מכמות הסוכר ומעבירים לקערה גדולה. בקערת המיקסר שמים את החלמונים עם מחצית הסוכר ומקציפים לקבלת תערובת בהירה ואווריריות. מוסיפים לסירוגין מיץ תפוזים ושמן ואת הקמח עד לקבלת תערובת אחידה. מקפלים 1/3 מהחלבונים לתוך התערובת. מקפלים את התערובת בעדינות אל יתרת החלבונים. שופכים לתבנית פלא, לא משומנת ולא מקומחת. אופים כשעה ב-180 מעלות. כשהעוגה מוכנה הופכים את התבנית על גבי בקבוק ומקררים את העוגה כשהיא הפוכה. 10 דקות עבודה 3 קערות + 2 קעריות מלוכלכות = עוגה אחת מדהימה.




Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

12 תגובות:

הילה אמר/ה...

כמה זמן בתנור?

nt אמר/ה...

הילה בוקר טוב,
אופים את העוגה כשעה. בודקים בעזרת קיסם, שאמור לצאת נקי, ללא פירורים. את העוגה הראשונה שלי, לצערי ייבשתי, כך שאם את מכירה את התנור שלך והוא עשוי לאפות יותר מהר, נסי לבדוק החל מ45 דק'.
בהצלחה :)

מאיה אמר/ה...

כל המתכונים באתר נראים נהדר!!!
תודה!
ולשאלה...אם אין לי תבנית פלא אפשר את העוגה בתבנית אחרת?

nt אמר/ה...

תודה, תודה.
נראה לי שאפשר להכין גם בתבנית רגילה, אני משארת שצריך יהיה להוסיף עוד כמה דקות אפייה. נסי למצוא קערה או מסגרת תבנית ברוחב דומה, כך שתוכלי להפוך את העוגה, לצורך הקירור, כדי לשמור על עוגה גבוהה ותפוחה.

מאיה אמר/ה...

תודה :-)

אריאלה פיקסלר אלון אמר/ה...

אוי, גם אני מכינה אותה בול מהמתכון שלו ובול עם אותה תבנית.
תודה נהדרת שכמוך, כבר אמרתי לך פעם שהבלוג שלך הוא הסוכריה האהובה עליי בממלכת הבלוגים...
:-)
חיבוק גדול גדול ממני
אריאלה פיקסלר אלון (וכן, אני תמיד תמיד כאן, גם אם לא תמיד מגיבה).

אנונימי אמר/ה...

שלום,
גם אני מכינה את אותה עוגה באותה תבנית אבל לאחר 3/4 שעה היא מאוד מאוד אפויה בחלק העליון, ובאמצע לא. רציתי לדעת באיזה מיקום בתנור כדאי להניח את התבנית.

nt אמר/ה...

אני מניחה במדף הכי נמוך בתנור. נסי להנמיך מעט את החום. אכן העוגה משחימה בחוץ לפני תום האפייה. נסי להמשיך לאפות מבלי לשרוף את העוגה.

Michal אמר/ה...

אצלנו במשפחה משתגעים על העוגה. יש לי גם את אותה תבנית פטנטית להפיכת העוגה. עשיתי כבר שני ניסיונות להפוך אותה בסוף האפיה לשלב ההתקררות, והיא פשוט צנחה לה למול עיני בהתגרות (לא שימנתי את התבנית כמובן). לכן, אני חייבת לשאול למרות שרואים בתמונות:האם זה עובד? האם יש איזה טריק? יש לציין שהעוגה יצאה טעימה ביותר, ואני כל כך מתבאסת מחוסר ההצלחה. יש לך איזה רעיון?

nt אמר/ה...

הי מיכל,
אצלי התבנית עובדת מצויין והאמת שהצלחתי גם עם תבניות אחרות, כשנדרשתי לעוגה תפוחה ללא חור, עוגת חתונה...
נראה לי שאולי העוגה לא היתה מספיק אפויה. נסי לאפות בחום יותר נמוך (160 / 170) למשך זמן ארוך יותר. האפיה לעיתים נמשכת זמן רב וגם כשהעוגה מזהיבה, היא עדין לא אפויה.
עכשיו עשית לי חשק לעוגת לייקח;)...

Michal אמר/ה...

חייבת לנסות את זה. ועוד איזה חשק...
היית מהמרת על 160/170 למשך כמה זמן? אני שואלת כי היא לא תמיד מוכנה בחלק התחתון, וקיסם לא ממש צולח את הגובה שלה.

nt אמר/ה...

זה בהחלט מסביר את הצניחה! נסי להעזר בשיפוד עץ במקום קיסם.
הייתי הולכת על משהו בין 160 ל170, אולי על מדף נמוך יותר ונראה לי שאפילו עד שעה וחצי, רק לא לשרוףףףף. קשה לדעת איזה חום בדיוק כי אני לא מכירה את התנור שלך.