02 נובמבר, 2010

על הרוקי, אורז ושזיפים

גוטאנדה השתכר יותר ויותר. הדבר לא ניכר בו, אבל הוא בהחלט הוציא הכל. ואני הערכתי מאד את הדחף שלו לשתות עד שישתטה. כך המשכנו כמעט ארבע שעות. גוטאנדה שאל אם מוטב שהוא יסתלק מכאן, אך אמרתי לו שממילא אין לי תוכניות מיוחדות, כרגיל.
... "או-צ'אזוקה? אתה מתלוצץ. אני מת על או-צ'אזוקה."
הרתחתי מים לתה, הוספתי מעט נורי מפורר ושזיף מלוח וחזרת וסאבי, צירפתי לתערובת שתי קערות אורז ושפכתי עליהן תה. או-צ'אזוקה. איזה יופי.
(לרקוד לרקוד לרקוד, הרוקי מורקמי)
בחורות עם אוזניים מושלמות לבושות במקטורנים כחולים, חתולים, ג'אז, ביטלס, ספרות רוסית ואוכל, הם רק חלק מרשימה ארוכה של מוטיבים חוזרים אצל הרוקי מורקמי. קראתי הרבה מספריו, סיפורת ועיון, ודווקא בזה האחרון שתורגם לעברית, לרקוד לרקוד לרקוד, נתפסתי פתאום למתכון הפשוט הזה של או-צ'אזוקה.
מתכון פשוט, משאריות אורז קר, הנאכל במצב של שיכרות, במקרה דנן. משהו במרכיבים שלו גרם לי לחפש מתכון מדויק יותר ולאכול, כמה שיותר מהר. את המתכון מצאתי בקלות. דווקא, בשביל האומבושי, השזיף מלוח, הייתי צריכה להפוך עולמות.
זה היה בעצם הצעד הראשון במסע לחקר האוכל היפאני, לא זה המותאם ומוגש לחיך הישראלי. עכשיו כבר חיפשתי משהו חדש בספרים הניאו-סוראלסטים של הסופר היפני, הנערץ על בנות המערב כמעט כמו ג'סטין ביבר לבנות הטיפש עשרה. עכשיו, אני עסוקה בלצוד רמזים למנות, לארוחות, למצרכים.
בראשית דרכי (המקום בו אני עדין ניצבת כעת), הגעתי לתובנה בסיסית שגרמה לי רק לרצות להמשיך לחקור, ללמוד, לקרוא, להבין, להכיר את המטבח היפני הביתי – אוכל מותאם למצב, לעונה, לפעילות... משמע, כאשר קר הגוף נדרש לאוכל מחמם. בעונה החמה יש לצרוך אוכל מצנן. למצב של שכרות, ישנם מאכלים מסוימים למצב של חולשה אחרים. ולנו בתרבות המערב, יש בעיקר בליסה ולעיתים מרק עוף, שלא לדבר על החמין המותאם אך ורק לדבר אחד, שביתה ממלאכת עבודה.
נראה שגם אני נישבתי בסוג של זן פשטני זה וכל כולו תורת הבישול וצריכת המזון. אבל יותר מהכל אני מחפשת את המתכונים הבסיסים ושיטות הבישול המסורתיות.
מחליפה את הסבתא האיטלקייה בסבתא יפנית ויוצאת לדרך ארוכה, אני מקווה.


או-צ'אזוקה Ochazuke
כ3/4 כוס שאריות אורז יפני (אורז עגול!) קר
חליטת תה ירוק ho-ji cha חמה
או כל תה ירוק אחר
אצות נורי מפוררות
חטיף אצות נורי מפורר
וואסאבי
אומבושי (שזיף כבוש) קצוץ
או מחית אומבושי
שמים את האורז בקערה (יש שיעדיפו לחמם אותו מעט), ומוסיפים מעל את האצות, האומבושי והוואסאבי. יוצקים מעל הכל את חליטת התה ואוכלים. מנה קלה ומהנה לימי הקיץ החמים.


אורז יפני בסיסי (מכאן)
אורז עגול לסושי, התגלה כאורז מצוין, שנותן תוצאות טובות (לפחות בעיניי). ניסיתי גם את המתכון לאורז עגול חום (Haiga Rice) גם הוא יצא מעולה. לי הוא אפילו יותר טעים. מאז שהתחלתי, אני לא יכולה להפסיק ותמיד מכינה אורז בסגנון יפני לסי באס מאודה או לסלמון מאודה.
2 כוסות אורז עגול לסושי
1/4 2 כוסות מים
שוטפים את האורז בקערה עם מים. מחליפים מספר פעמים את המים ומשפשפים את האורז בין הידיים. מעבירים את האורז למסננת ושוטפים תחת מים זורמים. מניחים את האורז במסננת כחצי שעה שיתייבש.
מעבירים את האורז לסיר ומשרים ב 1/4 2 כוסות המים כחצי שעה. מרתיחים את האורז (בדרך כלל בלי מלח, אבל אני מוסיפה חצי כפית בגלל הילדים) על להבה בינונית. כשרותח, מכסים את הסיר ומבשלים דקה על אש גבוהה. אחר כך מבשלים 4 דקות על אש בינונית ו10 דקות על אש קטנה. מכבים את האש ומניחים לסיר לעמוד מכוסה עוד 10 דקות.
חומץ לאורז לסושי awase-zu
1/4 כוס חומץ אורז
1 כף סוכר
1/2 כף מירין או סאקה
1/2 כף מלח
מחמים את כל המרכיבים בסיר מעל להבה נמוכה ומערבבים עד עד שהסוכר והמלח נמסים. זו כמות שמספיקה לתיבול של 4 כוסות אורז. כשהאורז מוכן, מעבירים אותו לקערה ויוצקים מעל את הכמות היחסית של חומץ לסושי. מערבבים במהירות ובזהירות. לא מועכים ולא דוחסים את האורז. מקיקו ממליצה לערבב ביד אחת ולצנן בשניה בעזרת פן לשיער שמכוון על מצב של רוח בלבד. אני מסתפקת בהעפת האורז בקלילות, תוך כדי ערבובו. האורז צריך להיות חמים בטמפ' גוף.
חשוב לזכור להשתמש באורז עגול. רצוי אורז יפני או אורז לסושי.

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

אין תגובות: