28 פברואר, 2011

אצולת הירקות


שומר, ארטישוק, אספרגוס ועולש משויכים אצלי למשפחת האצולה. הם אמנם לא מאותה משפחה, אך ניתן להבחין בדמיון צורני ביניהם. התפרחת שלהם מקסימה והמבנה הספיראלי שלהם מרתק. אבל אם נניח לרגע לקנקן, אז אין ספק שהטעמים שלהם ייחודיים ואולי אף מלכותיים. אם כי יתכן שכל זה רק בגלל היותם נדירים יותר? או יקרים יותר?
לא מכבר, נתבקשתי להכין שומר ממולא לארוחת יום הולדת. מאכל שעד כה לא נדרשתי לו ואף לא טעמתי מעודי. אך די היה בבקשה, כדי לעורר אצלי את בלוטות הרוק ולשלוח אותי לחפש במקורות, באינטרנט. המתכון הראשון שנתקלתי בו היה של סמדי ממאסטר שף. הוא כל כך מצא חן בעיני, שלא המשכתי לחפש. כמובן שהיו דברים שעשיתי בדרכי שלי, אבל הלא כאלה אנחנו.
הניסיון היה כל כך מוצלח שחוסל עוד לפני הצילומים ונרקח פעם נוספת לשמחת הכלל. על בסיס המתכון הזה נוצרו כבר מתכוני המשך כמו קציצות המבורגר מיני מהפוסט הקודם.
רשימת המרכיבים נראית קצת ארוכה ומפחידה, אבל ההכנה די פשוטה.

שומר ממולא בשר
3 שומרים שמנמנים, נאים וטריים
4 עגבניות בינוניות, עגולות ומוצקות
1/2 בצל מגורד
1 תפוח אדמה מגורד
פטרוזיליה קצוצה
כוסברה קצוצה
שמיר קצוץ
500 גרם בשר בקר (כתף טחון פעמיים)
פירורי פנקו / פירורי לחם
2 כפות רסק עגבניות
שמן זית
מלח
פלפל אנגלי
כמון
לרוטב
שאריות השומר קצוצות גס
3 גבעולי סלרי חתוכים גס
1/2 השני של הבצל קצוץ גס
4 פרחי ארטישוק טריים (רק הלבבות)
2 כוסות אפונה עדינה טרייה / סנפרוסט
1 לימון
שמן זית
כורכום
מלח
חותכים את הבסיסים של השומר ומפרידים בזהירות את השכבות השונות. שוטפים היטב ומניחים בצד. מרוקנים את העגבניות ומכינים למילוי. מערבבים את הבשר עם פטרוזיליה, שמיר וכוסברה קצוצים. מוסיפים את תפוח האדמה המגורד וחצי בצל מגורד. מתבלים ב2 כפות רסק עגבניות, מעט שמן זית, מלח, פלפל אנגלי וכמון. מוסיפים כ1/3 כוס פירורי פנקו ולשים לקבלת תערובת אחידה ורכה. ממלאים את העגבניות ועלי השומר בתערובת הבשר.
את שאריות השומר קוצצים ומאדים בסיר עם מעט שמן זית, בצל, סלרי וכורכום. אחרי כמה דקות, מניחים את העגבניות והשומר בסיר ומכסים במים. מתבלים במלח ומוסיפים את האפונה. מביאים לרתיחה. בזמן שהסיר עם הממולאים רותח, מקלפים את הארטישוקים: תולשים ביד את העלים, מנקים, בעזרת סכין, את השערות ואת קצות העלים שנותרו על הלב, מורחים במעט מיץ לימון, חותכים לרבעים ומוסיפים לסיר. לא כדאי לוותר על הלבבות הטריים, הטעם שלהם שונה מהקפואים. מבשלים כ45 דק' עד שעה. לקראת ביום מוסיפים לסיר מיץ מחצי לימון.

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

אין תגובות: