23 ינואר, 2010

ירוק, צהוב וכתום

כשדבר מגיע לא בעתו, הוא יכול לעורר רגשות דו-משמעיים, מנוגדים. 26 מעלות צלזיוס באמצע ינואר, הם דוגמא לקונפליקט רגשי שכזה. מצד אחד טמפרטורה של 26 מעלות, היא הטמפרטורה המועדפת עלי והייתי שמחה לחיות בטמפרטורה שכזו 365 יום בשנה. אז מאד נעים לי כשהטרמומטר מראה טמפרטורות שבין 24 ל28. ומצ\הצד השני, ינואר! לא נעים לי שנעים לי שזו הטמפרטורה בחודש ינואר. כך יוצא שנעים לי ומאד לא נעים לי בו זמנית. וכך אני מוצאת עצמי מצטערת ומתנצלת על דברים שאין לי יד ורגל בהם ובאמת אם אצטער או איהנה, זה לא ישנה דבר.
דבר שמגיע לא בעתו, קשה לשמוח בו. לכן כשהגיע החורף סוף, סוף במלוא הדרו נמלאתי שמחה...
אבל גם הצטערתי (כי נעים להיות קצת עצובים, כשגשם בחוץ ופוך בפנים). אז לבשתי את כל הסוודרים העבים שקניתי מזמן, הפעלתי את החימום, עשיתי מקלחת חמה ומרק. בעצם לא מרק אחד אלא שלושה: אחד ירוק (אפונה), שני צהוב (וישסואז), שלישי כתום (בטטה).

שלושה מרקים טעימים לגדולים ולקטנים, בקלי קלות.


מרק אפונה
120 גרם חזה אווז מעושן, ללא השומן חתוך לקוביות קטנות
500 גרם חצאי אפונה יבשה
2 גזרים חתוכים גס
3 כפות שמן זית
בוררים את האפונה ושוטפים מספר דקות במי ברז.
בסיר כבד, משחימים את חזה האוז בשמן זית. מוסיפים האפונים מערבבים כדקה, מכסים בכ 2 ליטר מים ומביאים לרתיחה. מוסיפים את הגזר ומבשלים כשעה וחצי, עם מכסה, על אש בינונית, עד שהאפונה מתרככת ומתפוררת.
מוסיפים מלח ומים במידת הצורך.
אפשר להוסיף אורז, קרוטונים, בצקניות, גבינה צהובה מגורדת.



מרק וישסואז (צהוב ירקרק)
2 כרשות (ליק / לוף / פראסה)
4 תפוחי אדמה גדולים חתוכים לקוביות
גבעול סלרי
3 כפות שמן זית
מלח
עלה דפנה
טימין 3 גבעולים
4 גבעולי פטרוזיליה
קוצצים את הכרישה ומאדים בשמן זית תוך ערבוב, עד שהכרישה הופכת שקופה.קוצצים את גבעול הסלרי, עד לעלים ומוסיפים את הסלרי הקצוץ לסיר. מאדים כ 2 דקות נוספות ומוסיפים את תפוחי האדמה. מערבבים כ2 דקות ומכסים ב2 ליטר מים. מוסיפים את התבלינים וגבעול הסלרי עם העלים, שנותר. מכסים, מרתיחים ומבשלים כ30 עד 40 דקות. מוציאים את עלה הדפנה. יש כאלה שמוציאים גם את הסלרי הפטרוזיליה וגבעולי הטימין. אני השארתי וטחנתי הכל יחד במוט טחינה. מתקנים תיבול. מוסיפים שמנת מתוקה, אם רוצים ואוכלים.
בהגשה, אפשר להוסיף: שמנת חמוצה, יוגורט, זילוף של שמן זית.


מרק בטטה
3 – 4 בטטות גדולות ורצוי צעירות
3 כפות שמן זית
מלח
פלפל
שמנת מתוקה / חמוצה / יוגורט (לא חובה)
קולפים את הבטטות, חותכים לקוביות גסות. מקפיצים את הבטטות בשמן זית חם תוך ערבוב, עד שמשחימות מעט (לא חובה). מכסים בכליטר וחצי מים מרתיחים ומבשלים בסיר מכוסה כ20 דקות עד חצי שעה. כשהבטטות התרככו, מתבלים את המרק, מוסיפים מים במידת הצורך וטוחנים במוט טחינה. מתקנים תיבול, אם יצא דליל מדי, ממשיכים לבשל ללא מכסה.
אנחנו אוכלים את המרק כפי שהוא, יש לו מרקם קטיפתי, גם ללא תוספות. מי שרוצה, יכול להוסיף שמנת מתוקה / חמוצה / יוגורט ואו שקדי מרק או קרוטונים.

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

2 תגובות:

dana אמר/ה...

איזה יופי של פוסט, כתיבה מקסימה ומתכונים נפלאים.. כמו תמיד!

nt אמר/ה...

תודה ותתחדשי על האתר המחודש, מקסים!