18 דצמבר, 2009

הקישוא



ירק "פושטי" עם פרחים המשולים לזהב. לא משופע בערכים תזונתיים וטעמו אינו מובהק. טעם הקישוא, משתנה בהתאם לסביבה, אפשר לומר שהוא הזיקית של הירקות. הפולניות מספרות, שבתקופת הצנע וגם עוד הרבה אחרי, היו מבשלים כל דבר מקישואים: ריבת אפרסקים, עוגת תפוחים, יוגורט משמשים...


פתיתים אפויים עם קישואים
פשוט, טעים וממכר. אפשר לאכול חם, פושר וקר. טעים גם למחרת, אבל בדרך כלל לא נשאר. הכמויות אינן מחייבות אפשר להוסיף ולהוריד לפי הטעם.
2 כוסות פתיתים
2 כוסות מים
30 גרם צנוברים
100 גרם גבינת פטה או בולגרית
פטרוזיליה או כוסברה
2 קישואים גדולים
2 כפות שמן זית
אורגנו
קולפים את הקישואים ופורסים לפרוסות דקות. מטגנים בשמן זית עד להשחמה. מטבלים במלח ואורגנו. קולים את הצנוברים במחבת יבשה, תוך הקפצה, עד שמשחימים.
את הפתיתים, מבשלים לפי ההוראות. מחמים מעט שמן בסיר, מוסיפים 2 כוסות פתיתים ומערבבים עד שמשחימים מעט, מוסיפים 2 כוסות מים ומעט מלח, מכסים ומרתיחים. אחרי הרתיחה, מעבירים לאש קטנה ומבשלים עם מכסה 6 דקות. בסיום משאירים בסיר עם מכסה למשך 5 דקות נוספות.
מעבירים את הפתיתים לקערה, מוסיפים את הקישואים ומערבבים. מפוררים מעל את הגבינה, הצנוברים והפטרוזיליה או הכוסברה.



פסטה (רצוי טרייה, אבל טעים עם כל סוג) ברוטב קישואים
(ל4 סועדים)
לפסטה הטרייה
3 ביצים גדולות
300 גרם קמח פסטה, סמולינה דורום (מתוצרת איטליה)
1/2 כפית מלח
מערבבים בקערה את המלח והקמח, יוצרים באר במרכז ומכניסים לתוכה את הביצים. מקשקשים מעט את הביצים ואוספים לתוכן את הקמח לאט, לאט. לשים את הבצק מספר דקות. אם הבצק קשה ויבש, מוסיפים לו כפית או שתיים של מים. התוצאה הסופית הוא בצק קשה, אך לא מתפורר. עוטפים בניילון ניצמד ומניחים לחצי שעה לפחות, בטמפרטורת החדר (ביום חם ולזמן ממושך יותר, מומלץ להניח במקרר).
מרדדים את הבצק במכונת פסטה (אפשר גם בלי, רק קצת יותר קשה) עד לשלב האחרון או אחד לפניו. מקמחים תוך כדי עבודה, בקמח פסטה. חותכים לרצועות באורך של כ20 ס"מ וברוחב של 4 – 5 ס"מ.
מבשלים (רק אחרי שהרוטב מוכן) במי מלח רותחים כ 4 דק', עד שהפסטה נגיסה.

וכמו שאמר השף האיטלקי הידוע: "הפסטה אינה מחכה לרוטב. הרוטב, תמיד, מחכה לפסטה!" ולכן נכין את הרוטב, לפני בישול הפסטה.
לרוטב קישואים
1/2 ק"ג קישואים
20 מ"ל שמן זית
20 גרם חמאה (לא חובה)
250 מ"ל שמנת מתוקה (מ10% ועד 38%)
אורגנו טרי או מיובש
קולפים את הקישואים ופורסים לפרוסות דקות עם סכין או מנדולינה. במחבת עמוקה ורחבה, מחמים את השמן והחמאה. אם משתמשים באורגנו טרי, קוצצים אותו ומוסיפים כעת. מוסיפים את הקישואים ומקפיצים תוך ערבוב עד להשחמה, קלה. מתבלים במלח ואורגנו ומוסיפים את השמנת. מערבבים ומורידים מיד מהאש. מניחים בצד ומחמים רגע לפני שמסננים את הפסטה .



שְמַאטֶס קישואים
מאכל משובח, שלצערי נימנה על המאכלים שטעימים יותר מחר. מי יכול לחכות עד מחר, אפילו לחכות עד שיתקרר אין לי סבלנות. בבית היינו אוכלים תמיד כתוספת, לפירה תפוחי אדמה ושניצלים דקיקים ושזופים.
1 ק"ג קישואים
2 קופסאות (100 גרם) רסק עגבניות
2 כוסות מים
40 מ"ל שמן זית
אורגנו
מלח
פלפל
קולפים את הקישואים, חוצים לאורך ופורסים לפרוסות של כ3 – 4 מילימטר. מחמים את השמן בסיר ומוסיפים את הקישואים והאורגנו, מקפיצים ומערבבים, עד שחלק מהקישואים משחימים קלות. מוסיפים את רסק העגבניות וממשיכים לערבב ולבשל עוד כ10 דק', מוסיפים 2 כוסות מים, מכסים את הסיר ומביאים לרתיחה. מבשלים כשעה וחצי על אש בינונית, מוקטנת. מדי פעם מערבבים ובודקים את כמות הנוזלים, במידה וחסר מוסיפים מעט מים. לקראת סיום הבישול, במידה ויש יותר מדי נוזלים, מגבירים את האש ומבשלים, עם מכסה, עד שרוב הנוזלים מתאדים. בסיום אמורים להתקבל, סמרטוטי קישואים ברוטב עגבניות.

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

אין תגובות: