05 אפריל, 2010

חצי חבילת המצות

תמיד בסוף החג, אני נשארת עם חצי חבילת מצות. אחרי כל החישובים וכל הזלילות, תמיד תישאר לה חצי חבילה. זה הכל בגלל הצורך להיות מוכנים תמיד (ליציאת מצרים?). לכן כשנדמה שהמצות עומדות לאזול והפסח עומד להסתיים, אני רצה וקונה מיד עוד חבילה, שלא נמצא עצמנו בדקה התשעים, ללא מצבור פחמימות. כך שכאשר החג מסתיים תמיד נשארת לה חצי חבילה יתומה. כמובן שלא זורקים אוכל ובודאי שלא מצה.
... החבילה נשארת שבוע על המשטח במטבח, שמא מישהו יחפוץ במצה. כמובן שמפלס המצות נשאר בעינו ולכן בסיומו של השבוע הראשון, נארזת החבילה ועוברת למדף. כעבור מספר ימים, כאשר היא מפריע להגיע למצרכים אחרים, נשלחת חבילת המצות לארון. בהתחלה היא ממוקמת בחזית, כדי שתראה ואולי סוף, סוף משהו יקח במצה. בהמשך נשלחת החבילה אחורה, כלאחר יד.
לקראת הניקיונות לפסח הבא, פתאום צצה לה החבילה, מעט מעוכה, מעט ממורטת, עטוית קורי עכביש היא מושלכת לפח האשפה. כי הרי עכשיו במסגרת הניקיונות, כל דבר מושלך בקלות העיקר שיהיה נקי. חוץ מזה צריך לפנות מקום לחבילה שתישאר השנה.
פשטידת מצות מתוקה (כל הלילה)
פשטידת מצות בסגנון קיגל, שנאפת הרבה שעות בחום נמוך. בדרך כלל אני מתחילה להכין את הפשטידה בבוקר ואחרי שש שעות אין לי סבלנות ואני מתחילה לאכול אותה. אבל ככל שתישאר יותר זמן בתנור כך ישתבח טעמה.
1/2 10 מצות (כך במתכון המקורי)
150 גרם חמאה
1 כוס סוכר
כפית קינמון
מעט זנגביל טחון
1 כוס חמוציות (במקור צימוקים)
½ כף שטוחה מלח
½ ליטר חלב רותח
3 ביצים גדולות או 4 בינוניות
מחממים תנור ל°c175.
מרתיחים חלב. מפוררים לתוך קערה את המצות ומוסיפים את יתר החומרים למעט הביצים, מערבבים ומניחים מכוסה עד שכל הנוזלים נספגים. מדי פעם מערבבים.
מוסיפים את הביצים. סמים בסיר יציקה מכוסה.
אופים במשך 15 דק'. מנמיכים לחום של 130 מע' ואופים לפחות 5 - 6 שעות.


כדורי מצה
מתכון פולדאי, ממטבחה של סבתא רות. כ 20 כדורים שהיו מוגשים עם כרוב כבוש מבושל.
10 מצות
3 כפות שמן
4 ביצים
8 – 10 כפות קמח מצה
מלח
זנגביל טחון
מפוררים את המצות לקערה, משרים במים כ8 דקות. מחמים שמן במחבת גדולה. סוחטים את המצות היטב, מהמים. מעבירים למחבת ומטגנים תוך כדי ערבוב, עד שהמצות מתייבשות (לא מטוגנות!).
מחזירים את המצות לקערה, מתבלים, מוסיפים את הביצים והקמח המצה. מערבבים לקבלת עיסה דביקה.
מרתיחים מים עם מלח.
מכינים מהעיסה, כדורים בקוטר של כ6 ס"מ. מבשלים 15 דקות במים רותחים. מסננים ואוכלים עם בצל שטוגן בהרבה חמאה ומעט מלח וכרוב כבוש מבושל.
את הכדורים שנשארו, אוכלים למחרת פרוסים לפרוסות ומטוגנים.

כרוב כבוש מבושל
2 קופסאות כרוב כבוש
2 כפות זרעוני קימל (קרויה)
1 כף שמן
1 נקניק קבנוס (לא חובה)
מסננים היטב את הכרוב. מחמים שמן בסיר כבד. מטגנים מעט את הכרוב, מוסיפים קימל וקבנוס. מכסים, מעבירים לאש נמוכה ומבשלים כ 3 שעות. מדי פעם מערבבים כדי שהכרוב לא ידבק לתחתית ויישרף. אם לא נשארו נוזלים, אפשר להוסיף 2 כפות מים.

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

אין תגובות: