25 פברואר, 2008

ריח של לחם

לחמניות ג'בטה (Ciabatta)
הכי אני אוהבת כשהבית מתמלא בריח הלחם הנאפה בתנור. זה נותן לי הרגשה של בית של חמימות של הגנה. שנים שאני מנסה את כל סוגי המתכונים, משנה מפעם לפעם. בכל פעם נדמה לי שהגעתי למתכון המנצח. לכן זה המתכון המנצח לרגע זה... סביר להניח שבקרוב יהיה מתכון מנצח חדש. וכן זה כרוך גם בהכנת מחמצת.
בקערה של המיקסר מערבבים:
½5 כוסות קמח
1 כף שמרים יבשים
1 כף סוכר קנים חום
1 כף מלח
מערבבים עם הכף בכדי לאחד המצרכים היבשים ומוסיפים:
⅔1 מים טהורים פושרים (בקיץ אפשר להסתפק בטמפ' החדר)
¼ כוס שמן זית משובח
1 כוס מהמחמצת (רצוי להוציא את הצנצנת מהמקרר שעה קודם)
לשים במיקסר עם וו לישה (הוק) למשך 7 דק'. אם רטוב מדי מוסיפים מעט קמח. המצב האידיאלי הוא כאשר הבצק מסתובב כולו סביב וו הלישה. מסירים בעדינות מהוו. מעבירים לתבנית אפיה (25/30/7 ס"מ) מכוסה מגבת מקומחת. משטחים בעדינות ומניחים להתפחה כשעתיים עד שלוש.
מחמים תנור לחום של ° 220c
בסיום התפיחה, הופכים את הבצק מהתבנית אל משטח מקומח. חותכים בעזרת סכין חדה לרצועות אלכסוניות ברוחב של כ 7 ס"מ. כל רצועה חותכים ל 5-7 חתיכות. מעבירים בזהירות למשטח אפיה, בלי לאבד את התפיחה הראשונית. מניחים ללחמניות לתפוח עוד כ חצי שעה.
אופים כ 18-30 דקות. הלחמניות צריכות להיות זהובות שחמחמות ולהשמיע צליל עמום כאשר נוקשים עליהן. מוצאים מהתנור ומצננים על רשת.



9 תגובות:

dana אמר/ה...

הכנתי ויצא טעים ביותר!! שאלה: האם כדאי לנסות בפעם הבאה לאפות עם אדים? ו..ניסית להקפיא את הלחמניות לאחר האפיה? תודה רבה! דנה

nt אמר/ה...

שמחה לקרוא :) הקיטור נועד בכדי לאפשר תפיחה מהירה וגמישות לקרום הלחם. במקרה של הנ"ל נראה לי שאין בו צורך. אבל תמיד אפשר לערוך נסיונות ולראות האם זה משנה / משפר במשהו.

dana אמר/ה...

תודה :) איזה כיף שאת פה!

נילי אמר/ה...

ניסיתי להכין אותן והחלפתי חצי מהקמח בערך למלא וזה לא יצא כל כך טוב, הן לא יצאו אווריריות.. יכול להיות שבלי קשר משהו לא הצליח כי אצלי זה לא טפח כל כך יפה כמו בתמונות אצלך..

nt אמר/ה...

טוב עברו הרבה ימים מאז נכתב המתכון והיום הידע שלי באפיה הוא נרחב יותר מאותם ימים.
ראשית אין צורך בכל כך הרבה שמרים. כמו כן חשוב לשמור על היחס של הקמח והמים. כאשר את מחליפה קמח לבן בקמח מלא מוטב להוריד מכמות הקמח הכללית או להוסיף עוד נוזלים.
ולסיום הג'בטה תהיה אורירית יותר ככל שהבצק יהיה רך יותר. אין צורך שיסתובב כולו על ה"הוק" להפך.
אפשר להשתמש בבצק רך יותר ולהוסיף עוד קצת זמן ללישה, כדי לאפשר לגלוטן להתפתח ולהיות גמיש יותר.
אפשר להשאיר לתפוח בקערנ להוציא למשטח עבודה כעבור שעה ולהוציא את האויר ולקפל את הבצק כמו מעטפה. להעביר לתבנית להתפיח עוד כשעה לחתוך, להתפיח ולאפות.
מקווה שהועלתי

נילי אמר/ה...

תודה על התגובה! אני בהחלט אנסה שוב עם העצות החדשות, רק לא הבנתי :"אין צורך שיסתובב כולו על ה"הוק" להפך. " ??

נילי אמר/ה...

אוקי קראתי שוב את הפוסט, עכשיו הבנתי.. אני לשה ביד.. חלשה בטרמינולוגיית מיקסר..

נילי אמר/ה...

אוקיי אז ניסיתי שוב והפעם יצא מעולה

nt אמר/ה...

מצויין וכל הכבוד.
ללוש ללא מיקסר זו משימה לא קלה.