27 אוקטובר, 2009

לחם קסטן / פולמן או פשוט לחם לכריכים



רק יום שלישי, וכבר נגמרו החלות, מחר לא יהיה ממה להכין כריכים לבית הספר. החלטתי לעשות נסיון נוסף להכין לחם פולמן / לחם קסטן / לחם לכריכים, מרובע כזה. ניסיתי כבר כמה מתכונים. אלו עם הקמח המלא או השיפון והקימל יצאו נהדר. דווקא המתכונים מקמח הלחם לקבלת ככר לבנה (הילדים, הילדים...) יצאו פחות טעימים והמרקם לא היה כל כך מוצלח. היום שילבתי כמה מתכונים והורדתי כמה מרכיבים והתוצאה, פה אחד, מושלמת! אז מחר כבר שוב יהיו כריכים ענקיים שאפשר לחלק למשולשים ולקבל סנדביץ' מהסרטים.
לולא החתונה, אליה אני הולכת הערב, כבר היינו מכינים סלט טונה עם סלרי ומלפפון חמוץ בסגנון האמריקאי ומחסלים כמה משולשי סנדויץ' על הדרך.
(הכמויות מותאמות לתבנית לחם בגודל 11/11/35 ס"מ)
1200 גרם קמח לחם, שטיבל 2
28 גרם מלח
23 גרם סוכר
10 גרם משפר אפיה
720 גרם מים
23 גרם שמרים טריים
בקערת המקסר שמים את המים, לתוכם מפוררים את השמרים, מוסיפים את הקמח, הסוכר, המלח, ומשפר האפיה. לשים במשך 3 דק' במהירות איטית ו10 דק' במהירות גבוהה. מתפיחים בקערה מכוסה במשך שעה שעה וחצי. אם רואים שהתפיחה איטית, ניתן לקפל אחרי 50 דק'.
מחמים תנור ל200 מע'
מקפלים את הבצק ומעצבים בצורה מוארכת. שמים בתבנית פולמן* עם מכסה מעט פתוח להתפחה של כשעה (אפשר גם בתבנית רגילה בלי מכסה, אז מקבלים לחם "ארומה"). בודקים כל הזמן, כשהבצק מתקרב למעלה, סוגרים וממתינים עוד קצת. מכניסים לתנור ואופים כשעה בתבנית. אחרי שעה אופים עוד כ20 דק' ללא התבנית, תוך סבוב הלחם כל 10 דק'.
מקררים על רשת.

*תבנית פולמן / קסטן, רינגים, תבניות לבאגטים ועוד הרבה תבניות מיוחדות, אפשר להשיג אצל היצרן: יעיש, העבודה 24 בת ים, 03-5511930, הם נורא נחמדים והמחירים נוחים.

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

16 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

נראה מעולה,

האם הלחם יוצא דחוס וכבד??

אפשר לבקש ממך לצלם את התבנית של הלחם. והאםאפשר להגיע לאותה תוצאה גם בלעדיה.

תודה

nt אמר/ה...

הלחם אינו דחוס וכבד. אפשר להגיע ללחם מעט שונה ללא התבנית, לחם "ארומה".
בקרוב אצלם את התבנית ואעלה את התמונה. אפשר למצוא תבנית כזו בהרבה מקומות אבל המחיר יכול להיות גבוה. אצל יעיש המחירים מצוינים, כמובן שצריך לסוע לבת ים.
בקרוב אפרסם מתכון נוסף ללחם לסנדביצ'ים, לתבנית פולמן או תבניות פתוחות.
תודה ושבוע טוב

pninit אמר/ה...

האם אפשר להשתמש בתבנית זו גם לאפיית לחמים אחרים? כי בדרך כלל אני מתיזה מים על פני הלחם ובבצק רך הוא מתפזרונעשה כמו פיתה. האם הוא משחים מספיק- או איך אפשר לגרום לו להיות קריספי ושחום בתבנית זו.

nt אמר/ה...

מתנצלת על העיכוב... חגיםםם...
אפשר לנסות סוגים שונים של בצק. אינני רואה כל יתרון להתזת מים על פני הלחם. אפשר וכדאי ליצור קיטור בחלל התנור על ידי שפיכה של מים רותחים על תחתית התנור החמה. הקיטור יעזור לפני הלחם להיות גמישים יותר ולא להתבקע בזמן התפיחה של האפיה. בכדי לקבל קרום עבה ופריך צריך ליצור ב20 הדקות האחרונות של האפיה, סביבה יבשה. על ידי פתיחה קלה של דלת התנור לכמה דקות ואפיה במצב של טורבו.\ או של ערבול אויר.
לחם הקסטן משחים בתבנית, אך בדרך כלל אפשר להוסיף לו עוד 10 דקות אפיה ללא תבנית בצדו האחד ולאחר מכן 10 דקות נוספות בצידו השני.
מקווה שהועלתי
חג שמח:)

dana אמר/ה...

נראה מדהים ועושה ממש חשק לנסות. מוציאים את הלחם מהתבנית באמבע האפיה ומעבירים לתבנית שטוחה? (של התנור)?

nt אמר/ה...

הי דנה,
לרוב אחרי אפיה של 50 דק' בתבנית הלחם לא שחום דיו. מוציאים מהתבנית ומניחים על הרשת, אופים כמה דקות מכל צד לקבלת לחם שחום ואפוי כמו שצריך. לחם שלא נאפה מספיק יתפורר כאשר פורסים אותו. גם לחם שתפח יותר מדי לפני האפייה, יהיה קשה לפריסה ויתפורר.

שירי אמר/ה...

טוב נכנעתי..
החלטתי שאני מסתכנת ומכינה את הלחם בלי התבנית קסטן.
האם לדעתך עדיף להכין בתחליף מאולתר של תבנית אינגליש מכוסה עם נייר אלומניום או לוותר על הכיסוי?

nt אמר/ה...

הי שירי,
אני הייתי מוותרת על הכיסוי ובכלל הייתי הולכת על המתקון של לחם שחום ומתקתק מה7/5 שהוא יותר מוצלח ורק אותו אני עושה לאחרונה בתבנית קסטן.
שנה טובה:)

שירי אמר/ה...

תודה על העזרה!
לאיזה לחם את מתכוונת שחום ומתקתק?

ושנה טובה:)

nt אמר/ה...

הי, לחם שיפון וקמח מלא שפורסם ב7 לאמי השנה.

רוני אמר/ה...

היי,
נראה מעולה. קניתי אתמול תבנית כזו אצל יעיש 11X11X35 ואנסה עוד היום להכין. הכמויות שציינת נותנו 2 ק"ג בצק. זה לא המון לגודל תבנית כזו?
תודה

nt אמר/ה...

תתחדשי. כדאי לחמם את התבנית קצת קודם בלי בצק, להוציא ממנה את ריחות הסיליקון. אם לא לא נורא, אני לא עשיתי זאת עם התבנית הראשטנה שקניתי ולא קרה כלום. אבל עם הבאות כבר העדפית אפיה עם תבנית ריקה, רק כמה דקות...
המשקל הוא אכן לתבנית זו. אבל זה אחד המתכונים הפחות חביבים עלי, אני מעדיפה את המתכון הזה - http://tufinim.blogspot.co.il/2012/05/blog-post.html
או את זה -
http://tufinim.blogspot.co.il/2010/12/blog-post_23.html
בהצלחה

Unknown אמר/ה...

תודה רבה. את לחם השיפון והמלא בסגנון של המתכון הראשון - אני מכין כבר המון זמן והוא הלחם העיקרי אצלנו בבית. אנסה את לחם השיפון קסטן. לאיזה גודל תבנית הכמות הזו?
תודה רבה,
רוני

Unknown אמר/ה...

תודה רבה. את לחם השיפון והמלא בסגנון של המתכון הראשון - אני מכין כבר המון זמן והוא הלחם העיקרי אצלנו בבית. אנסה את לחם השיפון קסטן. לאיזה גודל תבנית הכמות הזו?
תודה רבה,
רוני

nt אמר/ה...

הכמויות שאני מציינת הם תמיד לשתבנית אחת של קסטן 11/11/35 או לשני ככרות.
נראה לי שלא תתאכזבו גם ממתכון זה.
אני אגב בסוף השבוע הזה עשיתי שוב את לחם מחמצת שיפון של המלמן. עם התפחות של 12 שע' למחמצת, 12 שע' לבצק ו8 שע' לככרות עצמם בבד במקרר - יצא מ ש ו ב ח!

Feitendrager אמר/ה...

Where can I buy the Pullman bread pan?
Please let me know at : positivedog1@gmail.com
Thanks for the help