14 דצמבר, 2010

כי חורף

סוף סוף חורף וקר והייתי חייבת להכין מרק. יותר נכון מרקים ויש כל כך הרבה מתכונים שמחכים בתור, אבל יש גם כאלה ששמעו על המרקים וביקשו להעלות אותם מיד. כל כך קר. וכשקר לי, אני מורידה הילוך, מסתגרת מפסיקה לתפקד, בקיצור נכנסת לתנומת חורף.
כרגע מחכים בתור בסבלנות: לחם מחמצת שיפון, לחם קסטן משיפון ולחם קסטן לבן, אינרי זושי ממולא באורז ואצות היג'יקי, שבהתחלה נורא מסריחות ובסוף נורא טעימות. עוד בתור: כמה מתכוני פאק צ'ואי (בוק צ'וי?, שמישהו כבר יחליט), רושטי, גלילות פילה במילוי פטריות וגלילות פילה במילוי כרוב שחור.
בקיצור, עוצרת הכל וגם התנומה ורושמת שני מתכונים, שהם בעצם שלושה של מרקים מופלאים: מרק פטריות יפני עשיר, טעים ובקלי קלות, מרק מיניסטרונה על בסיס ציר בקר וגיוזה לניצול השאריות (הרבה פיוז'ן* רץ אצלינו במטבח)
*הערה קטנה על פיוז'ן, אתמול היתה צ`יזורו נישינו פרמינגר (שף יפנית) בטלויזיה, שאמרה שפיוז'ן טוב לישראלים. ליפנים תרבות ומסורת ארוכה גם של אוכל והם מחויבים לה. הישראלים, כמו ישראלים, תלושים נודדים ופתוחים לכל חידוש. אני אוהבת את המטבח היפני, לשמחתי אני לא מחויבת לכלום ולכן אני משנה את המתכונים כרצוני ועורכת ארוחות שמשלבות מתכונים מכל רחבי תבל. לנו זה מתאים.

מרק פטריות יפני Mushroom Hot Pot
את המרק לקחתי מתוך הרכישה האחרונה שלי JAPANESE HOT POTS – Tadashi Ono & Harris Salat . הקדירה החמה הראשונה בספר, תענוג עילאי במהירות שיא.
4 כוסות מים רותחים
2 חבילות אבקת דאשי (4X2 גר')
2/3 כוס סאקה
1/3 כוס מירין
½ כוס רוטב סויה
½ חבילת טופו חתוכה לקוביות
5 פטריות שי-טאקי מיובשות מושרות במים רותחים
1 – 2 חבילת פטריות אנוקי
חצי חבילת פטריות שי-מאג'י חומות
חצי חבילת פטריות שי-מאג'י לבנות
4-6 פטריות פורטבלו קטנות פרוסות
1 כוס עלי טרד קצוצים גס
למי שיש תבלין צ'ימי טוגראשי
או
פלפל צי'לי יבש גרוס
1 כפית שמן שומשום
משרים את פטריות השי-טאקי במים רותחים וקוצצים, מוטב להפטר מהחלקים הקשים. מורידים לפטריות את הבסיסים ומפרידים.
מרתיחים בסיר ומוסיפים את אבקת הדאשי (בקרוב מתכון לדאשי ביתי). מי שרוצה טעם חזק יותר יכול להוסיף עוד שקית אבקה. מוסיפים את הסאקה מירין וסויה. מוסיפים את הטופו ופטריות השי-טאקי ומכסים במכסה. מרתיחים, מנמיכים את האש ומבשלים 5 דקות. מוסיפים את יתר הפטריות ומבשלים 5 דקות נוספות. מוסיפים את התרד, מבשלים דקה נוספת ומתבלים בתבלין היפני או בפלפל ושמן שומשום. טועמים מתכנים תיבול ואוכלים.

מרק / ציר בשר
צרור פטרוזיליה
2 ענפי סלרי
500 גרם בשר אונטריב מחולק לקוביות
2 עצמות ברך
3 גזרים חתוכים גס
10 גרגרי פלפל שחור
6 גרגרי פלפל אנגלי
4 עלי דפנה
מלח
מכניסים לסיר גדול (5ל') את הכל פרט למלח, מכסים במים ובמכסה ומביאים לרתיחה. מכפים, אם יש צורך, ממליחים בככף מלח ומבשלים שעתיים. כאשר הבשר רך דיו, סימן שהמרק מוכן. מסננים את המרק ומצננים. כאשר המרק מתקרר השומן מתגבש. אפשר להשאיר או להוריד את השומן, כל אחד כרצונו.
אפשר לאכול את הבשר עם המרק ואפשר לטחון עם הירקות, בעזרת מוט טחינה. מוסיפים: רוטב סויה, פלפל שחור, 2 כפות רסק עגבניות רוטב טריאקי. משתמשים בבשר הטחון למילוי גיוזה (מתכון כאן).

מרק מינסטרונה על בסיס ציר בשר
3 זוקיני
3 גזרים
1 בטטה
3 ענפי סלרי
1 כרשה קטנה
1 כוס אפונה קפואה / טריה
½ כוס שעועית לבנה (סנפרוסט)
1 כוס שעועית אדומה (סנפרוסט)
1 – 2 כוסות תרד טרי
1/3 חבילה פסטה צדפים מבושלת
11/2 ליטר מרק בשר
2 כפות רסק עגבניות
אורגנו
חותכים לקוביות של כ1 ס"מ (אני אוהבת להרגיש את הירקות) את הגזרים, בטטה, סלרי וקישואים. חלק מהסלרי אפשרי לקצוץ עם העלים. חותכים את הכרישה לטבעות דקות. מחמים מעט שמן זית בסיר כבד ומטגנים קלות את קוביות הירקות. מוסיפים את האפונה והשעועית, מכסים במרק הבשר, מטבלים ומבשלים כחצי שעה. מוסיפים את רסק העגבניות, טועמים ומתקנים תיבול. מבשלים עד שהירקות מתרככים מוסיפים את התרד ומבשלים 3 דקות נוספות. מוסיפים את הפסטה ואוכלים.
יש שיטחנו חלק מהמרק להסמכה, יש שיוסיפו שמן זית ופרמז'ן, אנחנו אכלנו ככה, נטורל.

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

3 תגובות:

אריאלה פיקסלר אלון אמר/ה...

מה אומר ומה אגיד?
מתה על כל מה שאת עושה ולא חשוב מהו בדיוק, אבל אם כבר מרקים- אז אני בכלל בעניין...
יפתי, מתמוגגת ממך, כתמיד.
נשיקות
ארי

nt אמר/ה...

שלום לך יקירה,
מקסימה ומפרגנת כתמיד וגורמת לי אושר רב. תודה, תודה, תודה, מחכה לך עם קערת מרק.
חיבוקים וחיזוקים

עינת אמר/ה...

מרק הפטריות נראה מעולה!
כלומר, גם השאר נראה מעולה רק פחות רלוונטי אלי כי אני נמנעת מבשר.
מרק הפטריות ממש עונה על הצורך שלי למצוא עוד דרכים להשתמש בפיטריות החדשות האלו.
:-)
אני מקווה לנסות את המתכון בהקדם.
עינת