23 מרץ, 2011

בא לי קְרֶפּ


בחופשת פורים, סחבנו (הבנות) את הדוב הקטן למסע קניות מיגע ברחבי הארץ והקניונים השונים. הידיעה שבסוף אותו מסע קניות, יקבל הדוב את משאת נפשו, סנדביץ' טונה ב"ארומה", עזרה לו להחזיק מעמד ולמעט בהצקות. כל אחד ובחירות המזון שלו.
בסיומו של אותו מסע מיגע, שהניב תוצאות דלות לבנות, נחלנו אכזבה נוספת. סניף ארומה, כיאה ליום חג וחופשה, היה עמוס בחובבי הז'אנר, שניצבו בתורים אינסופיים לנוכח הקופות הקורסות ובני נוער המחוטטים שניסו להשביע את רצונם ורעבונם של העומדים מולם.
נאלצתי לאכזב את הדוב ולהבטיח תחלופת מזון מזין בבית. אך הדוב שבמשך השעות האחרונות נהג איפוק לאור התובנה שיש פיצוי בסוף הדרך, החליט לא לוותר בקלות. בעודו נסחב אחרינו לעבר החניה, צדה עינו את דוכן הגלידה והקרפ. למורת רוחנו החליט להמיר את הטונה בקרפ מבלילה שעמדה יתומה מאז החג / חופשה האחרון (חנוכה?). ובנוסף לכל אלה, בחר בממרח השוקולד הלבן כמילוי. אותו שוקולד נראה כאילו הוא רובץ לו ביתמותו מאז פורים אשתקד. הבחילה שאחזה בי מאותו ביס בודד שלקחתי ומילא את פי טעם חמצמץ נמשכה עוד שעות רבות, אבל הותירה צורך עז בתיקון.
אתמול בערבו של יום, חיפשתי מתכון לעוגיות מדלן ונתקלתי באתר I bake , שם "קפץ" עלי המתכון לקרפ צרפתי. מיד הוכרז מצב כוננות כללי שבסיומו, כעבור כשעה לעסנו כולנו קרפים דקיקים משובחים עם הררי נוטלה, ואחר כך עם הררי נוטלה ובננה ולסיום גם אחד קטן ומיותם עם סוכר.עכשיו אפשר לנוח, לפי שעה, השתקנו לפחות זמנית את שד הקרפים.



קרפ צרפתי
כ 8 קרפים ענקיים (קוטר 30 ס"מ) ושוב, אפשר לשבח את המחבת של Woll (שנרכש בכסף מלא) אשר אינו דורש שימון בכלל ושוב דבר (עד כה, טפו, טפו, טפו) לא נדבק אליו. המחבת הופך את מלאכת הכנת הקרפ לקלילה ופשוטה.
125 ג קמח
קורט מלח
20 גרם סוכר
3 ביצים
2 כפות שמן קנולה
50 ג חמאה מומסת
מעט משחת וניל
כ350 מ"ל חלב
מכניסים את כל החומרים לבלנדר למעט החלב. מוסיפים את החלב לאט, לאט עד לקבלת תערובת אחידה ודלילה יחסית. אם התערובת סמיכה מדי, יצאו קרפים עבים! מניחים לתערובת לנוח כחצי שעה עד שעה.
מחממים מחבת ומשמנים בעזרת חמאה, לפי הצורך, כל אחד והמחבת שלו. מוזגים מהעיסה ומזיזים את המחבת עד אשר העיסה מכסה את כולו. אפשר להוסיף חלב, אם נראה שהעיסה סמיכה מדי.
מטגנים עד שמשחים והופכים. כל אחד לפי מידת העשייה הרצויה לו.


Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

21 מרץ, 2011

משלוחי מנות


אחרי שבועות של בטלה מאונס, הייתי חייבת לחזור למטבח ולתנור האפייה ובגדול. פתחתי הספרים, גלשתי באתרים, ביקרתי ביומני הרשת השונים, ערכתי רשימות, שינסתי המותניים, עטיתי הסינר וצעדתי למטבח. לא לפני שרכשתי חבילות על גבי חבילות של חמאה.
רקיקים ותופינים מגוונים, בקופסאות פח מקושטות, יהפכו למשלוחי מנות. תהליך הכנת העוגיות הוא די מהיר כשבסיום אני נדרשת למלאכת הרכבה מונוטונית, תהליך חד גוני זה משרה עלי נינוחות, רגיעה. אני יכולה לדמיין עצמי במטבח מקצועי מרכיבה אלפי אלפחורס אחת, אחרי השנייה, אחרי השלישית... וחשה עונג צרוף ועילאי של יצירה.
כשבסיום, מתקבלות צנצנות של עוגיות אשר יחולקו בין קופסאות הפח, כאשר כל עוגייה תיארז בעטרת נייר משל עצמה ותתמקם בצוותא עם אחיותיה בתוך הקופסא, יוסר הסינר ועקרת הבית תשב לה בנחת עם חיוך של אושר ותטעם תופין אחר תופין ולא תדע לפסוק ביניהם.
עוגיות שקדים (קלות ומהירות), עוגיות דבש (רכות ונימוחות), אלפאחורס (מהודרות), ערגליות (בגרסה ביתית) והסְמוֹרְס (פצצת קלוריות). כל אחד יכול למצוא לעצמו את התופין שלו. עקרת הבית מכורה לכולם.

עוגיות שקדים
כ 22 עוגיות, כשרות לפסח. אינני חובבת גדולה של שקדים ועוגיות אלה נכנסו אצלי תחת הקטגוריה, מאכלים של "מבוגרים", אבל הן פשוט נפלאות...
200 גרם שקדים קלופים פרוסים
1 חלבון ביצה
80 גרם סוכר
מחמים תנור ל170 מע'. מערבלים קלות, עם מקצף יד את הסוכר והחלבון. מערבבים פנימה את השקדים. מניחים על גבי תבנית מכוסה בנייר אפייה, ערמות פחוסות של התערובות. אופים במדף אחד לפני הסוף כ16 דק', עד שמשחימות ומתייבשות.


עוגיות דבש
את המתכון לעוגיות אלה קיבלתי מדורית. הן תמימות למראה וממכרות בטעם. אני חושבת שהן ממוצא הולנדי, כמו דורית, אבל לא ממש בטוחה. בפעם הראשונה שנתקלתי בהן, הן הגיעו אלי בקופסת פח לבנה עם ציורים כחולים בסגנון החרסינה של דֶלְפְט. מאז, בכל פעם שאני אוכלת אותן, אני נזכרת ב"נערה עם עגיל פנינה" ובדורית כמובן.
2 כוסות קמח
1 כפית סודה לשתייה
1/2 כוס סוכר
1/2 כף קינמון
1/3 כפית הל (או ציפורן)
1 ביצה
1/2 כוס שמן
1/3 כוס דבש
מעט משחת וניל
מערבבים את כל החומרים היבשים ומוסיפים את יתר החומרים לפי סדר הופעתם. מתקבל בצק יציב ודביק. מניחים כל הלילה במקרר או לפחות 8 שעות.
מחממים תנור לחום של 160 מע'. מרפדים תבנית אפיה בנייר אפיה. מרטיבים את הידיים ומגלגלים כדורים בגודל של גולה בומבילה מניחים במרווח כי העוגיות משתטחות בתנור. אופים כ15 דק' עד שהעוגיות משחימות. לאחר שמוציאים מהתנור, מסירים מיד למגש או לצלחת ומניחים לעוגיות להתקרר.

אלפאחורס

סְמוֹרְס

ערגליות

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

10 מרץ, 2011

אופה במיקרוגל

לפעמים נדמה לי שכל העולם סובב סביבי ומכוון אלי. כך קורה שכאשר אני מתעניינת בנושא מסוים, הוא פתאום צץ בכל מקום. וכאשר אני מתעניינת במזון מסוים פתאום הוא מופיע בתכניות המתכונים.
בעודי מתאוששת משבועות של סבל, כאב ומרעין בישין, ובעוד גופי עסוק בבניית עצם, לקיתי ב"קרייבינג" (תשוקה) היסטרי לגבינה לבנה. בין אם זה יכלתו הקסומה של הגוף לחוש באופן עצמאי את שדרוש לו ובין אם זו הנוסטלגיה, מצאתי עצמי מחסלת קופסאות על גבי קופסאות של גבינה לבנה חלקן בליווי הסם החדש, ה"שטוחים". ובעודי בולסת סידן ללא הכרה נתקלתי במתכון לעוגות גבינה אישיות, במיקרוגל!
זו לא הפעם הראשונה שאני נתקלת בו, אבל זו הפעם המתאימה. הכנתי פעם אחת וחוסל, הכנתי פעם שנייה וחוסל, הכנתי והכנתי... ניסיתי ניסיונות מוצלחים יותר ומוצלחים פחות, כל התובנות בהמשך. ובעודי חוקרת שוב את המקור למתכון מצאתי גם מתכון ל"תפוצ'יפס" ביתי, במיקרוגל.
איך לא חשבו על זה קודם? או שאולי חשבו ורק אני לא שמעתי. עד היום המיקרוגל היה כלי עזר נחות, לחימום והפשרה אפוף באזהרות קרינה. מהיום הוא עלה לדרגת סוּ-תנור ועד כמה שהבנתי גם הבישול בו הוכרז כבריא, שכן הוא מהיר וקל ואינו פוגע לגמרי בויטמינים.
עוגות גבינה אישיות במיקרוגל
במקור עוגה על בסיס גבינת שמנת בטעם ליים. ליים לצערי לא השגתי, אם כי אני בטוחה ששווה להתאמץ. את גבינת השמנת, החלפתי מיידית בגבינה לבנה, אני לא בטוחה שזה פגע בתוצאה אבל זה בטוח לא פגע בגזרה.
רצוי להכין במיקרוגל עם צלחת מסתובבת. אם לא, אז מדי כמה שניות צריך להפסיק ולסובב.
הכמויות ל2 – 3 צנצנות אישיות.
250 גרם גבינה לבנה 5%
1 ביצה
50 גרם סוכר
1 כף מיץ לימון (רצוי ליים)
6 ביסקוויטים "פתי-בר" מרוסקים דק
20 גרם חמאה מומסת
גרידה של קליפת לימון / ליים
מערבבים את רסק הביסקוויטים עם גרידת הלימון והחמאה ומרפדים, תוך הידוק, את תחתית הצנצנות.
מקציפים ביד, עד כמה שניתן את הביצה עם הסוכר. מוסיפים את הגבינה והלימון ומוזגים מעל פירורי העוגיות. מפעילים את המיקרוגל ל3 דקות ובודקים. העוגה צריכה לקבל קרום גמיש מלמעלה. אם עדיין לא התקבל מסובבי מעט את הצנצנת וממשיכים להפעיל בפולסים של 1/2 דקה בכל פעם. לי זה לוקח בסביבות 4 וחצי דקות. מקררים, מכסים ושומרים במקרר.


תפוצ'יפס ביתי וממכר במיקרוגל
צ'יפס במיקרוגל - תפוח אדמה אדום אחד (כ120 גרם) הוא בעל ערך של כ 84 קלוריות. מהתפו"א מתקבלות כ20 פרוסות תפוצ'יפס, שמשקל (אחרי הייבוש במיקרוגל) 22 גרם. משמע מנת תפוצ'יפס במיקרוגל = 22 גרם = 84 קלוריות.
רצוי להכין במיקרוגל עם צלחת מסתובבת. אם לא, אז מדי כמה שניות צריך להפסיק ולסובב.
1 תפוח אדמה אדום בינוני
מעט מלח
3 מגבות מטבח
שוטפים ומנקים את תפוח האדמה. פורסים, בעזרת מנדוליה (זהירות על האצבעות) לפרוסות בעובי של כ3מ"מ. שוטפים את הפרוסות, מנערים היטב ומניחים על גבי 2 מגבות נייר, מניחים מעל מגבת נייר שלישית וסופגים את המים שנותרו. ממליחים, קלות (ממש, ממש מעט). מכניסים את תפוחי האדמה עם מגבות הנייר עליהן הן מונחות למיקרוגל ומחממים כ 5 דקות. אם הצלחת אינה מסתובבת, כדאי להפסיק כל 30 שניות ולסובב. אחרי 5 דקות הופכים את הפרוסות וממשיכים עוד כ2 דקות. הפרוסות אמורות להשחים ולהיות קריספיות. אם לא ממשיכים בפולסים של דקה ואפשר אפילו להוריד את עוצמת החימום. צריך להתנהל לאט בפעמים הראשונות, כי הפרוסות יכולות להישרף בקלות ובמהירות.

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה