21 דצמבר, 2011

ארוחה שנייה - סוף עונת הרחצה

הכרזנו על סוף עונת הרחצה, אבל לא ממש. כי שחייני מים פתוחים, שוחים כל השנה. בקיץ, חם להם, בחורף קר להם... אבל מוטב שאעצור כאן, כי גם ככה נראה לי שהסתבכתי עם הקבוצה.
אז הכרזנו על סוף עונת הרחצה, כדי שיהיה לנו תירוץ לכנס את שחייני המים הפתוחים לארוחה (שנייה).




לחמנייה עם מחמצת וסיידר תפוחים על בסיס לחם חמוציות


שיפוד של מלון קרפצ'ו וג'לי יין אדום מתוק ובלסמי 
שיפוד של מלון וגבינת רוקפור כבשים
על גבי נבטוטים  עלי מיקרו מטובלים יין אדום מתוק ובלסמי


מרק וישסואז עם קרם פרש סלק ועוגיות פרמזן


דלעת אפויה עם סירופ מייפל וטימין


גלילות בשר ממולאות בפטריות / גלילות עלי אורז ממולאות בפטריות
רדישיו / רדיקיו בגריל עם גיעה של יין אדום מתוק
אגס שיכור
על מצע שפצלה סלק


קינוח תותים ופטל: קרם שוקולד לבן ותותים בין שתי שכבות בסקוויט דקיק


טארטלט שוקולד במילוי גנאש שוקולד עם מטבע שוקולד ורוטב טופי מלוח

מתוקות לחנוכה

לפני כמה זמן (לא מזמן), הלכתי לחפש את "האתונות", לא זוכרת אילו בדיוק, מה, כמה ולמה. בעודי משוטטת נפלתי על המתכון הזה, כאן. משהו במתכון שבה את לבי, לא נזקקתי לו באותו הרגע, אבל שמרתי אותו בצד.
אתמול, ערב חג החנוכה, התחשק לי להכין: מתוקות עגולות וחמות אבל שלא טבלו בשמן עמוק. נזכרתי במתכון ויצאתי לדרך... אפילו שאינני מחבבת במיוחד בצק רבוך, עוד מלחמניות הפסח של שנות ה80. אני חושבת שמצאתי את המלוכה, לפחות את חצייה. התוצאה הייתה מופלאה. מתכון כל כך פשוט, כל כך מהיר והשוּקֶט chouquette (גוגל טרנסלייט הגה משהו בין שוקט לצ'וקווט) יצאו נפלאים. נשארו שניים שלושה, רק כדי לבדוק אם הם גם טעימים למחרת. ובכן טעימים מאד גם בבוקר שאחרי! תודה לנטלי מבלוג עוגיו.נט


אל תקראו להם פחזניות - זה מעליב
שוקט
אמנם כיתוב ארוך, רב הסברים. אבל מהיר.
125 גרם חלב
קורט מלח
30 גרם סוכר
50 גרם חמאה חתוכה
70 גרם קמח רב תכליתי
2 ביצים טרופות

לזרייה:
חלמון טרוף עם כף חלב
סוכר גבישי

לסירופ סוכר:
50 גרםמים
50 גרם סוכר
1 כף דבש
מרתיחים יחד בסיר 3 - 4 דק' לקבלת סירופ.

מחממים תנור ל190 מע'. שוקלים מראש את הקמח ומניחים בצד.
מרתיחים בסיר את החלב, מלח, חמאה וסוכר. כשהחלב רתח והחמאה נמסה, מורידים מהאש ומוסיפים את הקמח בבת אחת. מערבבים עם כף עץ לתערובת אחידה.
מערבלים במקסר עם וו גיטרה 2 - 3 דק' לקירור הבצק. מוסיפים חצי מכמות הביצה הטרופה ומערבלים עד שהתערובת מתאחדת שוב. מוסיפים את יתר הביצה לאט לאט עד שמתקבלת תערובת גמישה. צובטים בין האצבעות, א מתקבל שפיץ, סימן שהבצק מוכן. אני השתמשתי בכ2/3 מהביצים הטרופות.
בעזרת שק זילוף וצנתר עם פתח של 1 ס"מ קוטר יוצרים שוקטים בקוטר של כ3 - 4 ס"מ. מושחים בחלמון וזורים סוכר גבישי.
אופים כ15 דק' בתנור סגור, שלא יברחו / יצנחו השוקטים. אחרי 15 דק' אם תפחו השוקטים והתייצבו, פותחים את דלת התנור מנמיכים לחום של 180 מע' ואופים עוד כ10 - 15 דק'.
כשהשוקטים שחומים ויפים, מוציאים מהתנור ומברישים בסירופ. משתדלים לחכות שעה עד שיגיעו לטמפ' החדר. שומרים בקופסא במקרר ואוכלים בטמפ' החדר.

13 דצמבר, 2011

לחמניות פוקאצ'ה בצ'יק צ'אק


חברה ביקשה ובצדק, מתכון קל ופשוט ללחם ואו לחמניות. כי אין כמו להיכנס לבית מלא בניחוחות לחם טרי שזה עתה נאפה. מאחר ואותה חברה אינה יכולה לעמוד זמן רב ובכל זאת רוצה לנכס לעצמה לחם מעשה ידיה, הפכתי בכל רשימותיי, חיברתי מתכונים ורקחתי לה לחמניות פוקאצ'ה ואו פוקאצ'ה בקלי קלות.
יתכן שבפעם הראשונה, לאופה המתנסה, החוויה עשויה להיות מעט מלחיצה ופחות "קלי קלות" ממה שהיא למעשה. אבל כבר בפעם השנייה כשהתהליך נוסה והוטמע, המלאכה תהיה פשוטה ומהנה.
כל הרעיון במתכון הבא הוא קיצור תהליכים. הוספת משפר האפייה והוספת לישה תקצר את זמן ההתפחה. יש שרואים במשפר אפייה מילה גסה. אז ככה משפר האפייה מורכב בעיקר מנגזרות של סוכרים, גלוטן ועמילן, אלה ישיגו מאפה תפוח יותר ויחפו על קיצור זמן ההתפחה. מצד שני אנחנו מאבדים מהטעם והארומה בהשוואה ללחמים שתפחו זמן רב יותר, שעות עד ימים.

לחמניות פוקאצ'ה / פוקאצ'ה 
24 לחמניות בתבנית מאפין או פוקאצ'ה בתבנית 30/ 40 ס"מ
700 גרם מים פושרים
1000 גרם קמח "00" שטיבל
12 גרם שמרים יבשים
10 גרם משפר אפייה שטיבל
30 גרם סוכר
18 גרם מלח
30 גרם שמן זית
שמן זית לשימון התבנית
מניחים את כל החומרים בקערת המיקסר לפי סדר הופעתם. מערבלים עם וו לישה כ 7 - 10 דק'. מתקבל בצק רך מאד. מכסים ומתפיחים 15 דק'. מורידים את נפח הבצק עם מעט קמח בעזרת הידיים או קלף פלסטיק. מתפיחים 15 דק' נוספות.
מחממים תנור ל200 מע'. משמנים תבנית או תבניות מאפין קורצים בעזרת ידיים רטובות לחמניות שימלאו כ2/3 מהשקע. או משטחים את הבצק בתבנית משומנת. מתפיחים 20 דק'. את הפוקאצ'ה מורחים במעט שמן זורים מלח ומוסיפים תבלינים או ירקות קלויים אם רוצים.
אופים כ20 - 25 דק'. את הלחמניות כדאי להניח על רשת לצינון.



10 דצמבר, 2011

ארוחה ראשונה

ארוחה ראשונה, לפחות מבין שתיים. במקרה זה חגיגת יום הולדת כפולה, שהיא רק תירוץ להזמין אורחים לארוחה. כי אנחנו לא אוהבים לאכול לבד.


מלון עם "פרושוטו" שמקורו בבקר ומקפא (ג'לי) יין אדום מתוק וחומץ בלסמי. הרעיון מכאן. המתכון למקפא: 100 מ"ל יין אדום מתוק 30 מ"ל חומץ בלסמי משובח. מחממים בסיר עד רתיחה ומוסיפים שני עלי ג'לטין שרוככו במים קרים. 

לחמניות מחמצת וסיידר תפוחים אלכהולי. ווריאציה למתכון של לחם חמוציות.  

 מרק אפונה וחזה אווז מעושן עם ביסקוויט פרמזן.

 גלילות בשר בקר (קרפצ'ו) ממולאות פטריות עם שפצלה סלק, על בסיס מתכון פולדאי ותיק לשפצלה של סבתא רות. יפורסם בהמשך.


קינוח: מלאבי עם פירות יער שטרויזל ומטבע שוקולד לבן. קינוח שוקולד, עשוי שכבות של עוגת תופין שוקולד, קצפת שוקולד, מאקרון שוקולד ושוקולד מעוטר, לצד קרם טופי מלוח.