13 ינואר, 2011

שניים יפנים בלי כינור

אז כבר אמרנו שזה טעים, מזין וגם בריא. מה שלא אמרנו עד עכשיו, שזה פשוט, מאד פשוט, קל ומהיר, נוח לבריות. אני חושבת שבזה נגמרו לי הסופרלטיבים לאוכל יפני, לפחות לזמן הקרוב. אתמול, דלינו מאחד מהספרים שרכשתי לאחרונה, ארוחה יפנית מהירה, תחת הכותרת סוקיאקי, Sukiyaki. אז סוקיאקי, זה לא בדיוק מה שהכנו, אבל משהו דומה בכלליות.
הספר: Harumi's Japanese Home Cooking , Harumi Kurihara.
והרי עוד שני יפנים בקצרה.
רצועות בקר בסגנון יפני
החלק הלבן של שני בצלים ירוקים, פרוס דק
1/2 כוס נבטי חמנייה / ארוגולה / תרד
1 כוס אטריות צלופן (שעועית)
1 חבילה פטריות אנוקי
250 גרם בשר בקר פרוס דק (אני השתמשתי בשאריות הפילה לקרפצ'ו)
2 כפות מירין
1 כפית סוכר
4 כפות רוטב סויה
2 כפות סאקה
להגשה: אורז יפני עגול מבושל
משרים את אטריות השעועית במים רותחים, מספר דקות, עד שיתרככו.
במחבת כבדה מחוממת , מבשלים קלות את הבצל ומיד את הבשר. אני השתמשתי במחבת הwoll שלי ולכן ריססתי במעט שמן זית, רק בשביל הטעם. מוסיפים את המירין, הסוכר, הסאקה והסויה. מוסיפים את האטריות, הפטריות והנבטים / תרד. ממשיכים לבשל מספר דקות.
מגישים על קערה של אורז חם.

מאחר והתעכבתי מעט נוסף מתכון ל
סלמון טריאקי
700 גרם סלמון טרי פרוס לפרוסות בעובי של כ2ס"מ
טריאקי
טריאקי שומשום
רוטב סויה
להגשה: אורז עגול מבושל
כחצי שעה לפני הארוחה, משרים את הסלמון ב3 כפות רוטב טריאקי 2 כפות רוטב טריאקי שומשום ו 3כפות רוטב סויה.
מחמים מחבת כבדה, רצוי כזו שלא צריך להשתמש בה בשמן. צולים את הסלמון כ 2 דקות מכל צד. סה"כ כ4 דקות. מאחר והסלמון טרי, זה לא נורא אם יישאר מעט נא במרכז. עדיף לא לצלות יותר מדי, כדי לא לייבש את הסלמון.
אפשר להוסיף ב2 הדקות האחרונות חופן נבטי חמנייה.
לאכול עם אורז עגול מבושל.
Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

10 ינואר, 2011

כדורי בשר בסגנון יפני

אצלנו בבית, בילדותי, בכלל קראו לזה קציצות. היו קציצות מטוגנות או קציצות מטוגנות ברוטב עגבניות. הן היו פחוסות נימוחות והדיפו ריח של בית. היום אנחנו קוראים להם כדורי בשר. הם עגולים קטנים ויכולים לשמש גם כפינגר פוד.
במסגרת הדיאטה היפנית (דיאטה במובן תפריט, לא הרזיה) אליה נקשרנו לאחרונה, המצאתי לנו כדורי בשר ברוטב. הסגנון היפני מיטיב עמנו. הדב הקטן חושב שזה תחילתו של שינוי כולל. החלפנו התפריט, נחליף הסגנון, נשנה מקצוע ובקרוב נחליף עורנו ככושים, כפי שנדרש: "היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו?" (בירמיהו י"ג כ"ג) ואנחנו אומרים, כן! כדאי לפעמים להפוך ולשנות סדרי עולם. נתחיל בקטן ומשם כבר נראה.
הכדורים טוגנו בסיר הקסרול, שנרכש זה לא מכבר. הסיר הוא חלק מסדרת Logic מבית Woll cookware, מאפשר טיגון ללא שמן בכלל ושום דבר לא נדבק (חשוב לציין, נרכש במיטב כספנו והדגש הוא על המיטב). כמו פולניה טובה בכל זאת, בשביל הטעם, ריססתי את הסיר במעט שמן זית. הכדורים ניזללו במהירות הבזק.

כדורי בשר בסגנון יפני
לכדורי הבשר
1/2 ק"ג בשר בקר ועוף טחון
1 בצל קטן מגורד
2 ס"מ שורש ג'ינג'ר מגורד
מלח
1 כף קטשופ / רסק עגבניות
2- 3 כפות פאנקו
1 כפית שמן שומשום
לרוטב
1/2 כוס דאשי
1 כף טריאקי שומשום
1 כף רוטב צ'ילי מתוק
1 כף קטשופ
1 כף מירין
2 כפות סויה
מערבבים יחד את כל מרכיבי הרוטב, טועמים, מתקנים תיבול ומניחים בצד. מערבבים את כל המרכיבים של כדורי הבשר ומכדררים לכדורים קטנים, בערך בקוטר של 2 ס"מ. מחממים מחבת כבדה ומשמנים לפי הצורך. מטנגים קלות את הכדורים, רק לאטימה. מוסיפים את הרוטב ומבשלים מספר דקות עד שהכדורים התבשלו והרוטב הסמיך.
מומלץ לאכול עם אטריות סובה או סומן קרות עטופות במעט שמן שומשום.

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

03 ינואר, 2011

הסְמוֹרְס


סמור (ביחיד, סמורס ברבים), נשמע כמו גמד מרושע מהאגדות ואכן כך. סמור, עוגיית שוקולד עמוסה בשוקולד (כמובן), חמאה, סוכר, צ'וקלד צ'יפס, מרשמלו ועוד קצת שוקולד. פצצת מתקתקת, שומר נפשו ירחק.
סמור , S'more, מקור השם אינו ידוע, יתכן קיצור של צמד המילים, some more. המתכון לסמור המקורי מוזכר לראשונה בספר של הצופות האמריקאיות (girl scouts) מ1927. המתכון המקורי הוא מעדן המורכב משתי עוגיות וביניהן מרשמלו ושוקולד. משפדים את המרשמלו על שיפוד וצולים על האש עד שנמס, אז בזריזות מסירים עם שתי עוגיות, מרוחות בשוקולד או חמאת בוטנים או שניהם. למעדן זה גרסאות רבות ומשתנות כשהמרשמלו, השוקולד והעוגיות מלוות את כולן.
(המידע שלהלן לקוח, איך לא, מהויקיפדייה. נראה שבעניינים עממיים זה בהחלט מקור אמין)
אנחנו נתקלנו לראשונה בסמורס בבית קפה ניו-יורקי. שם העוגיות דמו יותר לצ'וקלד צ'יפס (צ'וקלט צ'יפס / שוקלד צ'יפס). לאור ההתמכרות המיידית של הדב הקטן, ערכתי ניסיונות והתוצאות הממו אותנו. התמכרנו, כולנו, לגמד המרושע והשפל, עתיר הקלוריות, ללא פשרות.


סמורס - גרסת הצופותזו הגרסה הפחות מושקעת וכך גם הפחות טעימה (למבוגרים).
2 עוגיות (פתי בר)
2 קוביות שוקולד פרה
1 מרשמלו לבן, חצוי לאורך
מחממים טוסטר אובן ל150 מעלות. מניחים על גבי נייר אלומיניום עוגיית פטיבר, עליה 2 קוביות שוקולד פרה ומעליהן מרשמלו, סוגרים בעוגיית הפטיבר השנייה. אופים כ10 דקות, עד שהמרשמלו והשוקולד נמסים. זהירות, יכול להישרף ברגע.


סמורס בגרסת עוגיית הצ'וקלד צ'יפסכ13 עוגיות בגודל 10 ס"מ. אפשר להפחית כוס אחת של קמח לקבלת עוגיות רכות ודביקות. אני מעדיפה את הגרסה היותר יציבה.
200 גרם חמאה רכה (בטמפ' החדר)
1 כוס סוכר
3/4 כוס סוכר חום (מהסוג הגס והלח)
1 כפית משחת וניל
2 ביצים
3 כוסות קמח
1/4 כוס אבקת קקאו
2 כפיות אבקת סודה לשתייה
קמצוץ מלח
1 כוס צ'וקלד צ'יפס
1 חבילת מרשמלו קטנים
1 טבלת שוקולד פרה קצוצה לחתיכות של כ1 ס"מ
מחממים תנור ל- 170 מעלות.
בקערת המיקסר, בעזרת וו גיטרה, מערבבים את החמאה עם הסוכר הלבן לתערובת אחידה, לבנה ואוורירית, מוסיפים את הסוכר החום ומערבלים עד שהתערובת תופחת שוב. מוסיפים את הביצים אחת אחת עד שהן נבלעות בתערובת ואת הווניל. מוסיפים קמח, אבקת קקאו, סודה ומלח ומערבבים שוב. את השוקולד והמרשמלו מוסיפים בסוף.
מסדרים טבעות אפיה (רינגים) בקוטר 10 ס"מ, על גבי תבנית אפיה מכוסה בנייר אפייה. בעזרת שתי כפות, מניחים במרכז של כל טבעת כדור בגודל של כדור טניס. אופים כ15 דקות. בסיום האפייה העוגיות עדין רכות, ויתקשו רק לאחר שיתקררו.
אפשר לאפות גם ללא הרינגים, אבל אז העוגיות לא יצאו עגולות.

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה