27 מרץ, 2013

לחמניות מקמח מצה פחות מ90 קלוריות ליחידה

כשהייתי קטנה לא אהבתי את הלחמניות הרבחות של פסח. היה להן טעם כבד ומעיק. האמת שגם הפחזניות של שנות ה80 לא היו להיט בעיני. אני משערת שזה קשור לשימוש הרווח במרגריה ועודף ביצים.
על אף הזיכרון הנואל, קמתי הבוקר חדורת מוטיבציה לשלוח ידי בנסיון להכין לחמניות כשרות לפסח, מקמח מצה.
אחרי גלישה ארוכה ושיטוטי סרק ברחבי הרשת, החלטתי לרקום מתכון על בסיס השוקטים הנפלאים מחג החנוכה.
הנסיון הצליח ועבר את מבחן הטעימה המשפחתי. אחר כך נמדד במחשבון הקלוריות ולהפתעתי הרבה התוצאה היתה פחות מ90 קלוריות ליח'.


לחמניות קמח מצה
250 גרם מים
100 גרם חמאה
1/2 כפית מלח
140 גרם קמח מצה
3 ביצים  L
מחממים תנור ל190 מע'. שוקלים מראש את קמח המצה ומניחים בצד.
מרתיחים בסיר את המים, חמאה והמלח. כשהמים רתחו והחמאה נמסה, מורידים מהאש ומוסיפים את קמח המצה בבת אחת. מערבבים עם כף עץ לתערובת אחידה.
מערבלים במקסר עם וו גיטרה 2 - 3 דק' לקירור הבצק. מוסיפים חצי מכמות הביצה הטרופה ומערבלים עד שהתערובת מתאחדת שוב. מוסיפים את יתר הביצה לאט לאט עד שמתקבלת תערובת גמישה. 
בעזרת שק זילוף וצנתר עם פתח רחב יוצרים זולפים לחמניות באורך של כ8 ס"מ.  
בשלב זה אפשר למשוח בחלמון ביצה ולזרות בזרעים או תבלינים.
אופים כ15 דק' בתנור סגור, שלא  תצנחנה הלחמניות. אחרי 15 דק' אם תפחו והתייצבו, פותחים את דלת התנור ומשאירים מעט פתוחה בעזרת כף עץ. ממשיכים לאפות עוד כ10 - 15 דק'.
הלחמניות טעימות יותר לאחר שהתקררו לגמרי.

21 מרץ, 2013

טופו

עד היום לא התרשמתי במיוחד מיכולותיו של הטופו. כמובן במרק אגדשי, כשהטופו מטוגן בשמן עמוק הוא טעים להפליא ומשמין כמובן, אבל זו לא חכמה. כל הנסיונות עד היום הפיקו טעמים סתמיים כשהטופו שימש בעיקר כתוסף מזין, תחליף לבשר ותו לא. אבל מראה המתכון הזה גרם לי לחשוב שיש סיכוי... ואכן טעים!



טופו מושרה ומטוגן
500 גרם טופו
למשרה:
1/2 כוס מירין
1/4 כוס חומץ בלסמי
2 כפות סילאן
1 כף שמן זית / שומשום
לטיגון:
טימין קצוץ
פלפל שחור גרוס

פורסים את הטופו לפרוסות אחידות עד כמה שאפשר. מניחים בין שתי שכבות של מגבת. מניחים מעל מגש ועליו סיר מלא במים כמשקולת. לוחצים על הטופו כשעה ויותר.
מערבבים את כל מרכיבי המשרה ויוצקים לתבנית  גדולה דיה להכיל את פרוסות הטופו בשכבה אחת. מניחים את הטופו והופכים. מכסים ומשרים כ12 שע' ויותר. באמצע הופכים את הטופו.
מלהיטים מחבת גדולה וכבדה. יוצקים מעט שמן ומטגנים את הטופו. בזמן הטיגון זורים מעט טימין ופלפל שחור על הצד העליון ואז הופכים ומטגנים.
את שאריות המשרה ניצלתי להכנת רוטב לאטריות שעועית.

20 מרץ, 2013

נסיונות לקראת החג

בדרך כלל אין לי שום בעיה לנסות מתכון חדש בארוחה חגיגית. הפעם באופן יוצא דופן החלטתי לערוך נסיון למתכון לארוחת החג רגע לפני החג.
פרגיות בפירות מיובשים מבוסס על מתכון מכאן. יסלח לי השף על השינויים הקלים. ממהרת לרשום כדי לא לשכוח בכל המהומה של ההכנות לחג.

פרגיות עם פירות מיובשים
1 ק"ג פרגיות בקוביות גדולות
10 משמשים מיובשים
10 שזיפים מיובשים (מגולענים)
חופן גוז'י ברי מיובשים מושרים
1 כוס יין אדום
1/4 כוס רוטב סויה
1 כף שמן שומשום
2 כפות חרדל דיז'ון עם גרגירים
2 כפות קטשופ היינץ (המרכיב הסודי)
2 כפות סילאן
4 - 5 שיני שום שחור
משרים הכל יחד כשעתיים (מפאת קוצר הזמן הסתפקתי בחצי שעה, יצא טעים גם כך). מחממים תנור ל200 מע'. מפזרים בתבנית שתכיל הכל בשכבה אחת, מכסים במכסה או ביריעת אלומיניום ואופים כשעה וחצי עד שהעוף רך ושחום כ40 דק'. מסירים את הכיסוי ואופים 15 דק' עד שמשחים בצד העליון, מערבבים מעט ואופים עוד 10 דק' עד שמשחים.
אנחנו אכלנו עם אטריות שעועית מאש (חדש, חדש מהסופר)



10 מרץ, 2013

עוד עוגיות

עוגיות חמאה /Sablé / Shortbread... קלי קלות להכנה, בעלות מרקם נעים חולי קראנצ'י וטעם נחמד ביותר. אפשר להוסיף כל מיני תמציות טעם ואו פירורי צ'וקלד צ'יפס וכו'. המתכון מכאן.


עוגיות חמאה
160 גרם קמח
1 כפית א. אפיה
100 גרם חמאה רכה בטמפ' החדר
60 גרם סוכר
1/2 כפית מלח
2 חלמוני ביצה
כף מי ורדים
מערבבים קמח, מלח ואבקת אפיה. במיקסר עם וו גיטרה מערבבים חמאה וסוכר עד שמתקבלת תערובת תפוחה. מוסיפים את החלמונים אחד, אחד. מוסיפים את מי הורדים. כשמתקבלת תערובת תפוחה ואחידה מוסיפים את הקמח ומערבלים לאט ומעט רק עד לקבלת בצק. מגלגלים לגליל בקוטר העוגיה הרצוי, עוטפים בנילון נצמד ומניחים ל4 שעות לפחות במקרר.
מחמים תנור ל170 מע'. פורסים את הבצק לעוגיות בעובי של כ8 מ"מ. מניחים על נייר אפייה. אופים כ15 - 20 דק', עד שהעוגיות מזהיבות. מניחים לקירור על גבי רשת. 

03 מרץ, 2013

בייגלה מלחמניות פרעצל



שש לחמניות פרעצל מיותמות, שנותרו יומיים אחרי האפייה, הפכו לבייגלה אפוי בסגנון אמריקאי. בנסיון לחקות את המוצר האמריקאי עמוס חומרים משמרים, חומרי טעם וריח סינטטיים וקלוריות, הכל כך אהוב על ילדי, הפכתי את לחמניות הפרעצל לבייגלה.
הטעם לא דומה, כי לא השתמשתי בכל מיני אבקות מדמות טעמים. אבל טעים ומשובח.
קשה לעמוד בפיתוי. הדרך היחידה לרסן מעט את הזלילה היא העובדה שכל 12 פיסות שוות ערך קלורי של לחמניה.

בייגלה מלחמניות פרעצל
לחמניות פרעצל בנות יומיים שלושה
מלח
פרמזן מגורדת
שמן זית
כל לחמניה נחתכה לשניים וכל מחצית ל6 חלקים. הפיסות רוססו בשמן זית מכל הכיוונים מספר פעמים (לא התרסיס הקנוי אלא המיכל הרב פעמי). ממליחים במעט מלח גס ומפזרים מעל גבינת פרמזן מגורדת דק. מפזרים על פני תבנית מכוסה בנייר אפיה.
אופים בחום בינוני נמוך כ160 מע' עד שמתייבש, הופכים מדי כ8 דק'. בסיום אחרי כ20 דק' לערך, השארתי את הבייגלה בתנור שיתקרר, יתיבש ויתקשה לאיטו.

02 מרץ, 2013

ממרח עוגיות לוטוס


השיווק האגרסיבי של ממרח עוגיות לוטוס הגיע גם אלי. קניתי את הממרח, במטרה להכין עוגיות שוקולד ממולאות בקרם עוגיות לוטוס מכאן.
ההתלהבות מהממרח היתה גדולה ובביס הראשון היה נדמה לנסיינים הצעירים  שזו ה"נוטלה" החדשה. אבל בביס השני והשלישי מהחלה, שנמרחה בשכבה נדיבה של הממרח, התהפכה הדעה. אבל כחלק ממלית או מתכוני קינוח אחרים נראה לי שזה בהחלט להיט.
בפעם הראשונה שעשיתי עוגיות אלה (בצילום) הן יצאו שטוחות מדי לטעמי. בפעם השנייה לא פחסתי אותן והן יצאו יותר עגלגלות. אני אהבתי יותר את הגרסה העגלגלה, אבל כל המשפחה הצביע נגדי פה אחד. לכן בגרסאות הבאות פחסתי אותן כלשון המתכון.


עוגיות שוקולד במילוי קרם עוגיות לוטוס
175 גרם קמח
35 גרם אבקת קקאו
2 גרם סודה לשתייה
קורט מלח
120 גרם חמאה רכה
100 גרם סוכר
100 גרם סוכר חום כהה
1 ביצה
משחת וניל
למלית:
180 גרם ממרח לוטוס
60 גרם אבקת סוכר
מחממים תנור ל190 מע'.
בקערה מערבבים קמח, קקאו, אבקת אפייה ומלח. בקערת מקסר עם וו גיטרה מערבלים חמאה וסוכר לתערובת תפוחה. מוסיפים את הביצה ומערבלים לקבלת תערובת אחידה ותפוחה. מוסיפים את הקמח ומערבלים לאט ומעט, רק עד לקבלת בצק. מניחים במקרר כחצי שעה.
מערבבים את חומרי המלית לקבלת תערובת בצקית.
יוצרים מהבצק 25 כדורים בקוטר של כ1/2 2 ס"מ (גולה בומבילה). יוצרים מהמלית כדורים 25 כדורים בגודל 1/2 1 ס"מ. משטחים את כדור הבצק לדיסקית, מניחים במרכז כדור מילוי וסוגרים תוך כדי כדרור. מניחים על תבנית עם נייר אפייה, במרחקים של כ3 ס"מ האחד מהשני ומשטחים מעט.
אופים כ9 דק' עד שהעוגיות מאבדות את הברק. מצננים ומאחסנים.

01 מרץ, 2013

קרפ דנטל



המתכון מורכב משני מקורות שונים. המרכיבים נלקחו  מכאן. לאחר שהכנתי מתכון זה הטעם שלו הזכיר לי נשכחות: עוגיות וואפל / קרפ קרמליות עם טעם דומה לשבבי הקרמל, שקונים בחנויות הבישול ואפיה. אחרי חיפוש ממושך הצלחתי למצוא את הסוג המסחרי אותו אכלתי בעבר ובעקבותיו גם המתכון  הזה ממנו לקחתי את השיטה!
ניסיתי כמובן כל אחד מהמתכונים כלשונו אבל לאחד היה הטעם הנכון ולשני הצורה המתאימה. אז להלן התוצאות ואחר כך המתכון. וכל אחד מוזמן לנסות. בכל מקרה המסחרי טעים בטירוף, לפי מה שאני זוכרת, אז עכשיו מתחילים החיפושים.

התוצאות: למטה המתכון הראשון כלשונו. למעלה מימין המתכון השני כלשונו.
שמאל עליון התוצאה המבוקשת

עוגיות קרפ תחרה (קרפ דנטל)
2 חלבונים
100 גרם סוכר
60 גרם קמח
45 גרם חמאה מומסת
(200 גרם שוקולד לציפוי - אפשר)
מחממים תנור ל200 מע'.
מקציפים את החלבונים לקצף יציב אפשר עם מקסר. מכאן עוברים ללקקן: מוסיפים את הסוכר תוך קיפול עדין ואחריו את הקמח. לסיום מקפלים פנימה בזהירות את החמאה המומסת.
על גבי משטח סיליקון מנחים כף מהעיסה ומשטחים לעלה דקיק בעזרת ספטולה עם זוית. התוצאה עלה בגודל של כ10 / 20 ס"מ. משאירים מרווח של כמה ס"מ בין עלה לעלה. אופים עד שמתחיל להשחים כ5 דק'.  מוציאים ומגלגלים בעדינות בעזרת קלף וספטולה. מחזירים לתנור לעוד דקה אן שתיים שישחים. מניחים לצינון על גבי רשת.